Bodelning vid avslutat samboförhållande

Har flyttat ifrån ett samboförhållande som varat i tio år. Min sambo har villan kvar och står som ägare. (Värde strax över 3 milj) Vi bor vid kusten och har båt. Vi har tre barn, varav två fortfarande bor hemma. (21,23 år) Jag jobbade deltid när de var mindre. Min sambo och jag har haft delad ekonomi, och han har tjänat mer än jag. Men självklart har jag bidragit till hemmet utifrån mina förutsättningar. B la ansvar för mat, barnens kläder, inredning och trädgård m.m . Jag har flyttat till en halvt möblerad lägenhet och inte tagit med några möbler förutom ett vitrinskåp och en bokhylla. Min fråga är: Finns det någon möjlighet för mig att ha några anspråk ekonomiskt sett?

Med vänlig hälsning Pia Brandt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allt bohag (möbler, hushållsmaskiner och annat lösöre) som ni anskaffat för gemensamt bruk utgör samboegendom och ska således tas upp i en bodelning. Jag råder dig därför att begära bodelning för att kunna få den del av bohaget som du har rätt till. Båten utgör inte samboegendom och om ni inte äger den gemensamt kan du inte göra något anspråk på den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Andrea SedvallRådgivare