FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/05/2018

Bodelning vid äktenskapsskillnad och värdering av egendom

Hej, jag har en fråga om bodelning och hur man räknar. Jag och min fru ska skiljas och vi har en bostadsrätt som vi äger 50/50. Hon är inte intresserad av att bo kvar och jag behöver få en aning om vad det kostar mig att köpa ut henne.

Skriver ner några relevanta siffor här. När det gäller marknadsvärdet har vi inte hunnit göra en ny värdering än så det är ett uppskattat värde baserat på en värdering gjord för ett år.

Marknadsvärde: 4 200 000 kr

Inköpspris: 3 200 000 kr

Lån: 1 500 000 kr

Förbättringar: 125 000 kr

Mäklarkostnader uppskattat till ca 84 000 kr

Inga andra skulder eller uppskjuten skatt från tidigare försäljning etc finns. Vet inte om det är fler poster som räknas in. Men exakt ser ekvationen ut och när gäller den ifrån? Hon har tittat på ett nybygge som blir klart först om ett år. Är det marknadsvärdet då eller är det marknadsvärdet som gäller vid skiljsmässoansökan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör en liten del av ett stort sammanhang så det är tyvärr inte möjligt att svara på hur det blir i ert specifika fall med bara de uppgifter du lämnat här. Detta eftersom fördelningen och vad det skulle kosta för dig att lösa ut henne är beroende av hur mycket annat ni äger var. Om det skulle vara så att ni kan komma överens så kan ni göra bodelningen själva och dela egendomen som ni vill mellan er. Jag ska ändå ge en liten redogörelse för hur det annars går till i en bodelning som förhoppningsvis kan hjälpa er.

Bodelningen

Reglerna om bodelning vid äktenskapsskillnad finns i Äktenskapsbalken. I en bodelning delas allt av makarnas s.k. giftorättsgods lika efter avdrag för skulder (ÄktB 11 kap. 2 och 3 §). Det enda som inte är giftorättsgods är sådant som:

- är undantaget genom äktenskapsförord (ÄktB 7 kap. 2 och 3 §)

- den ena maken fått genom arv, testamente eller gåva och det finns ett särskilt villkor om att egendomen ska vara enskild (ÄktB 7 kap. 2 §)

- den ena maken fått som förmånstagare till liv-, sjuk- eller olycksfallsförsäkring eller pensionssparande med villkor om att egendomen ska vara enskild (ÄktB 7 kap. 2 §)

- kläder, glasögon, parfym och liknande personliga saker (ÄktB 10 kap. 2 §).

En bodelning går till så att allt giftorättsgods och alla skulder skrivs upp i en spalt för vardera maken. Det är egendomen och skulderna som de såg ut den dagen som ansökan om äktenskapsskillnad kommer in som ligger till grund för bodelningen (ÄktB 9 kap. 2 §). När det gäller boendet ni äger tillsammans tas alltså halva värdet upp på din sida och halva på hennes sida. Från det värdet dras sedan lånen på bostaden. När värdet av alla dina skulder dragits av mot din egendom och värdet av hennes skulder dragits av mot hennes egendom läggs överskottet ihop. Detta överskottet är sedan det som delas lika (ÄktB 11 kap. 3 §). Den som har mest netto på sin sida är sedan den som måste lämna över egendom till den andre tills det är lika på bägge sidor. Eftersom du vill ta över bostaden som oftast är den mest värdefulla egendom man har är det sannolikt så att du måste lämna över egendom till henne för att balansera ut. Du kan självfallet också välja att lösa ut henne med pengar istället för annan egendom (ÄktB 11 kap. 9 och 10 §).

Värderingen

Det enda som framgår av lagen är att det är egendomen och skulderna vid skilsmässoansökan som ligger till grund för fördelningen (ÄktB 9 kap. 2 §). Hur man väljer att göra värderingen av egendomen är egentligen upp till parterna, det är inget som är lagreglerat. Det som är brukligt är att man upptar bostaden till marknadsvärdet med avdrag för försäljningskostnader och reavinstskatt. Jag förstår det som att bostaden inte ska säljas så då får ni beräkna ett ungefärligt belopp för skatt och försäljningskostnader med utgångspunkt i vad det skulle kosta att sälja idag.

Jag hoppas det besvarade din fråga! Annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare