FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/10/2017

Bodelning, Värdering av bostad

Hej jag och sambon ska separera och jag ska överta bostadsrätten. Ska jag dra av aktuell låneskuld och vinstskatt från vinsten på bostadsrätten och ge sambon hälften eller ska jag räkna hela bostadens värde oavsett vilka lån som finns och ge sambon hälften? Vi har delat på alla köp/lånekostnader. Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör värderingen av bostadsrätten vid en bodelning. Denna fråga är inte reglerat i lag utan ni får använda vilka värderingsgrunder ni vill. Vid bodelningar brukar man i princip göra som ditt första alternativ. Det man gör som skiljer sig åt är att man först värderar ett värde på din sambos samboegendom och din samboegendom, därefter drar man av skulderna som hör till samboegendomarna. Vid värderingen brukar man ta hänsyn till vinstskatten. Summan som återstår adderas ihop och fördelas lika mellan er (14 § Sambolagen). Vid detta fördelningsskede kommer du och din sambo få lika stora andelar av samboegendomen efter skulderna är avdragna. Därmed kommer du i det här skedet får lägenheten fördelat till dig och motsvarande ersättning går till din sambo.

Skillnaden mellan vad jag skrev och vad du skrev rör när man gör avdrag för skulderna om man har skulder i annan samboegendom än lägenheten (13 § Sambolagen)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare