Bodelning – vad är rättvist?

Bedrägeri eller ej. Bodelning.

Önskar kommentar på min och min exfruns 5 år gamla bodelningsavtal. Min exfru ordnade avtalet tillsamman med vår bank och vid tidpunkten tyckte jag det verkade bra. Senare menar bekanta att jag blivit förd bakom ljuset. Ingen värdering av radhus eller sommarstuga gjordes i samband med bodelningen. Hur illa eller okej var det?:

Bodelningsavtal 2013-05:

Exfruns del av bodelningen:

Tillgångar:

Tomträtt 2 100 000 SEK (radhus)

Fastighet 500 000 SEK (sommarstuga)

Skulder:

Huslån Handelsbanken 626 500 SEK (2015 uppdagas det att jag står kvar på lånet (?) i samband med att jag ska låna i ett annat ärende. Handelsbanken utreder och min del i betalningsansvaret upphör 2015-10. Exfruns förklaring är att banken gjort fel. Senare får jag veta att hennes sommarstugan som lånet avsåg är såld.)

Huslån Handelsbanken 681 500 SEK

Huslån Handelsbanken 834 000 SEK

Lån ICA Banken 50 000 SEK

Exmakens del av bodelningen:

Tillgångar:

Datorer/teknik 40 000 SEK (Exfrun köpte en PC till mig före bodelningen ca. 10 000 SEK. Exfrun köpte 2 st. iMac till våra gemensamma barn efter bodelningen ca. 20 000 SEK.

Fordon försäljning 22 000 SEK (Har ej fått dessa pengar vad jag vet.)

Kontanter 42 000 SEK (Har ej fått dessa pengar vad jag vet.)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din fråga är inte direkt av juridisk karaktär men jag ska försöka besvara den ändå. Din fru har blivit tilldelad tillgångar i fastigheter värderade enligt bodelningsavtalet till ett värde av 2 600 000 kr. Hon har dessutom tagit över gemensamma skulder till ett värde av 2 192 000 kr. Netto har hon alltså fått ett värde motsvarande drygt 400 000 kr.

Du har blivit – såvitt jag tolkar det – tilldelad egendom till ett värde av ungefär 100 000 kr.

Det är alltså en diskrepans på drygt 300 000 kronor. Det är svårt för mig att närmare avgöra huruvida du har blivit lurad på dessa pengar. Av allt att döma hade du fått mer lös egendom om du hade genomfört en regelrätt bodelning enligt reglerna i äktenskapsbalken. Det rör sig knappast om bedrägeri hursomhelst, avtalsfrihet råder mellan makarna och omständigheterna verkar inte vara sådana att din fru har försökt lura dig, men det är möjligt.

Pengarna som du inte har fått av din fru har du såklart rätt till. Försök diskutera saken med henne, går inte detta kan du vända dig till KFM som kan hjälpa dig att driva in pengarna.

Hoppas du fått svar på din fråga. Lycka till.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare