Bodelning som sambo

Hej, jag och min sambo ska separera vi äger 50% var av huset. Husets värde är idag 7,5 miljoner vi köpte för 5,5 miljoner. Min Sambo vill köpa ut mig och behålla huset. Hur ska man räkna vid en bodelning. Vad blir min summa som jag ska ha av honom?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om sambors bodelningar finner man i sambolagen (SamboL).

När en bodelning görs mellan sambor ska respektive sambos samboegendom räknas samman. Från detta ska respektive sambos skulder dras (3 + 13 §§ SamboL). Sedan räknas ett medelvärde av de två sambornas tillgångar ut, den sambon som har mest tillgångar ska betala mellanskillnaden till den sambo med minst tillgångar. Eftersom ni äger lika stora delar i huset kommer det inte att påverka bodelningen. Mellanskillnaden kan betalas kontant, med andelar i bostaden eller med andra tillgångar.

Om ni efter bodelningen fortfarande båda har andelar i huset måste ni bestämma vad den som köper ut ska betala. Det finns inga regler om hur detta ska göras, det är som vilket annat köp som helst, dvs ni måste enas om ett pris. Ett sätt att göra det på är att beräkna husets marknadsvärde (som ni redan gjort) och sedan låta den som köper ut betala motsvarande andel av det. Om huset är värt 7,5 miljoner och du äger 50% skulle det innebära att du ska få 3,75 miljoner.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare