FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/01/2014

Bodelning - skulder och besparingar

Hej! Min man har en skuld till Skatteverket, blir halva min vid en skilsmässa? Samt, jag sparar i fonder till barnen, kan han på nåt sätt kräva en del av de pengarna vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Skulden som din man har hos Kronofogden är hans skuld och kommer inte att "delas" så att ni får halva skulden var. En av de viktigaste äktenskapsrättsliga bestämmelserna är just att vardera make svarar för sin egendom och sina skulder (1).

När det gäller ditt fondsparande så är dessa fonder, eller förmögenheten som fonderna är värda, giftorättsgods (2). Detta innebär att vid skilsmässa skall denna förmögenhet redovisas för din make (3). Du äger förvisso fonderna men värdet på dem skall alltså ingå i bodelningen. Allt giftorättsgods som ni har skall sedan "klumpas ihop" och delas lika.

(1) - 1 kap. 3 § äktenskapsbalken
(2) - 7 kap. 1 § äktenskapsbalken
(3) - 9 kap. 3 § äktenskapsbalken

Lawline RådgivareRådgivare