Bodelning sambor

Hej, köpte en bil ensam som jag finansierade själv och står som ägare på och enbart körts av kig. under ett samboförhållande, nu vill sambon ha halva när vi ska separera. Va gäller ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad som gäller framgår av Sambolagen. Enligt 8 § Sambolagen ska bodelning ske när ett samboförhållande upphör och någon av samborna begär bodelning. Bodelning innebär att man lägger ihop era tillgångar, drar av skulder och sedan delar upp tillgångarna. I bodelningen ska sambornas samboegendom ingå. Enligt 3 § sambolagen är sambornas gemensamma bostad och bohag samboegendom. Enligt 6 § Sambolagen ska bohag som enbart används för den ena sambons bruk inte räknas som gemensamt bohag. Bohag är t. ex möbler, lösa saker, bilar m.m.

I frågan låter det som att det är din bil och att du enbart har brukat den. Därför borde den med stöd av 6 § Sambolagen inte utgöra gemensamt bohag och därmed inte ingå om ni ska separera. Din sambo har således ingen rätt till bilen vid en eventuell separation.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare