Bodelning samboförhållande

Hej

Min dotter sålde en lägenhet som hon ägde själv och fick lite vinst på. Hon satsade dessa "vinstpengar" i en ny lägenhet då hon skulle bli sambo. Dom har nu bott där i ca 7 år och fått 2 barn ,för en tid sedan avslöjades att sambon har stora spel skulder samt andra "fula affärer" med höga räntor. För att sänka räntorna ville han öka på lånet på lägenheten för att få ner räntorna på sitt lån, vilket så blev. Nu ska dom separera hur räknar man bodelningen då? Får hon tillgodose sin kontantinsats som hon betalade? Hur gör man med hans skuld som ligger och belastar bolånet? Kommer hans skuld att belasta henne efter separation? Vem kontaktar man för att få hjälp med detta? Med vänlig hälsning från Dottern med oroliga föräldrar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning vid samboförhållande

Bodelning ska göras vid upphörandet av samboförhållande om någon av samborna begär det, se 8 § Sambolagen (SamboL).

Vid bodelningen delar samborna på samboegendomen och var part behåller sin respektive "annan egendom". Samboegendom är gemensam bostad och bohag om egendomen har förvärvats för gemensam användning, se 3 § SamboL. Allt annat räknas som annan egendom.

Du skriver i frågan att den nuvarande bostaden införskaffades när din dotter skulle bli sambo. Detta talar för att bostaden har införskaffats och avsikten var för gemensam användning vilket gör att bostaden är att betraktas som samboegendom. Vid bedömningen huruvida något utgör samboegendom eller inte är det avgörande avsikten med införskaffandet. Är avsikten att egendomen ska användas gemensamt kommer egendomen att betraktas som samboegendom även om en av samborna införskaffade egendomen innan samboförhållandet inleddes.

Konsekvensen av att egendom betraktas som samboegendom är att egendomen vid bodelning kommer att delas. Detta innebär dessvärre att sambon som gått in med kontantinsatsen inte får någon täckning för denna. För att den ena sambon ska tilldelas större del av samboegendom krävs det ett samboavtal som avtalar bort sambolagens regler om bodelning. Som jag tolkar frågan så finns det inte något samboavtal vilket gör att den egendom som klassificeras som samboegendom kommer att delas mellan samborna trotts att den ena sambon har gått in med mer pengar.

Vad gäller lånet på lägenheten är detta direkt hänförligt till bostaden. Skulder som belastar samboegendomen kommer att avräknas från den egendomens värde, se 13 § SamboL. I praktiken innebär detta att även skulderna som rör samboegendom delas.

Vill ni ha mer hjälp med hur ni bäst går vidare i denna situationen råder jag er att boka en tid. Detta gör ni enkelt genom länken https://lawline.se/boka .

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare