Bodelning sambo samt samägande

Hej

Jag hjälper syskon i en infekterad skilsmässa med sin sambo. De har varit sambo i 5 år, har två små barn och köpte nuvarande hus för 3 år sedan. Via att har läst sambolagen och söka svar här på Lawline har vi kunnat lösa många puckar men två frågor (plus följdfrågor) återstår.

1. De köpte en bil för 300 000 tillsammans (men den är skriven på henne), tog ett gemensamt blancolån på 280 000 från en fristående bank som är skrivet 50/50 på båda, kontantinsatsen på 20 000 kr betalade han. Idag är bilen värd ca 200 000, lånet är kvar på 221 000. Vad gäller här? Är bilen hennes då den står på henne men lånet skall delas på båda? Ingår detta vid en eventuell bodelning eller inte då det egentligen inte ingår i bohaget?

2. Han vill ha huset, vilket hon går med på muntligt, men man kommer inte överens om en summa. Om man går till familjejurist/bodelningsförrättare så kan hon vilja ha huset då det är värt mindre än hon förväntar sig. Vad gäller här? Är tex sms-konversation bevis nog, eller är det ok att ändra sig trots muntlig överenskommelse?

De har via banken båda fått nej till att låna upp huset, men han har fått hjälp via familjen att lösa lånen. Hon skulle således behöva sälja huset för att ha råd att lösa ut han. Är det en avgörande faktor för vem som får huset?

Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din första fråga gällande bilen ska den inte ingå i en bodelning eftersom den inte klassas som samboegendom (3 § sambolagen). Det är istället ägandeförhållandena som avgör vem bilen tillhör. I detta fall står din syster som ägare men det finns dock en möjlighet att så kallad dold samäganderätt har uppstått för hennes ex sambo. Detta innebär att han kan anses vara delägare trots att det inte finns på papper. För att det ska bli aktuellt krävs:

Att egendomen har köpts för gemensamt bruk Att den som inte står som ägare har möjliggjort eller underlättat köpet genom ett ekonomiskt tillskott Att den sambo som står som ägare insett att syftet med det ekonomiska tillskottet var ett samägande av egendomen

Är dessa tre kriterier uppfyllda föreligger dold samäganderätt vilket innebär att din systers ex sambo har rätt till hälften av bilens värde. I det här fallet finns det mycket som talar för att så är fallet i och med att de har tagit lån tillsammans etc.

Gällande din andra fråga låter det som att parterna inte är överens om hur bodelningen ska ske. Jag tror därför inte att eventuella sms etc. kommer påverka hur en bodelningsförrättare beslutar. Den som bäst behöver bostaden kommer att tilldelas den (16 § sambolagen). Skulle en bodelningsförrättare komma fram till att din syster ska tilldelas bostaden måste dock hon ersätta sin ex sambo för att han ska få sin andel (12 § sambolagen). Gällande värdering så ser beräkningen ut på följande sätt (marknadsvärde - latent reavinstskatt - fiktivt mäklararvode).

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare