FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/02/2018

Bodelning på grund av skilsmässa, kan en avbetalning av skuld räknas som att en andel av giftorättsgodset redan utbetalats?

Jag och min man har varit gifta i 1 år och för några månader sedan har han betalat ca 200.000kr av mina skulder.

Jag vill skiljas pga kränkning och psykiskt misshandel samt att han hindrar mig från att jobba och göra karriär som jag hade innan vi gifte oss. Han säger att om vi skiljer oss så kommer jag inte få ett öre för jag har redan fått 200.000kr.

Jag är medveten om jämkning och korttidsäktenskap men, kan han räkna in 200.000kr + allt han köpt till mig i bodelning?

Har inget gåvobrev. Han har varit anledningen till att jag inte har ett jobb och det är han som bidrar ekonomiskt och har större förmögenhet än mig. Jag har bidragit med att ta hand om honom och hemmet i hans sjukdom som han inte kunnat överleva utan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Bodelning

Till att börja med vid en skilsmässa ska värdet på alla tillgångar och skulder skrivas ner såsom de var den dagen då ni lämnade in ansökan om skilsmässa till tingsrätten, 9 kap 7 § Äktenskapsbalk (1987:230), ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230. Bodelningen ska ske då äktenskapet har upplösts, alltså efter att domen om äktenskapsskillnad har vunnit laga kraft (3 veckor efter att den meddelades), men den kan även utföras under pågående mål om skilsmässa, 9 kap 4 § ÄktB.

Ni ska tillsammans utföra bodelningen och sedan upprätta ett bodelningsavtal som ni båda måste skriva under, inge vittnen behövs, 9 kap 5 §, ÄktB. Kan ni inte komma överens finns det möjlighet att ansöka om en bodelningsförättare hos tingsrätten, 9 kap 7 § och 17 kap 1 § ÄktB. Bodelningsförättaren kommer att få betalt ur ert giftorättsgods, 17 kap 7 § ÄktB. Fördelen med en bodelningsförättare är att hen kan genomföra en tvångsbodelning, det vill säga om ni inte alls kommer överens så utför helt enkelt förrättaren bodelningen, 17 kap 6 § ÄktB.

Vad som ingår i bodelningen

I bodelningen ingår ert giftorättsgods, allt som är enskild egendom står i de allra flesta fall utanför en bodelning. Om det endast finns enskild egendom kommer inte en bodelning att behövas. I giftorättsgodset ingår er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag. Den gemensamma bostaden är den bostad där ni bor permanent, i de allra flesta fall är det här ni är bokförda, men så behöver tvunget inte vara fallet. Fritidshus och stugor utöver den här bostaden tjänar alltså inte som gemensam bostad och ingår inte i giftorättsgodset, 7 kap 4 § ÄktB. Vidare, i det gemensamma bohaget ingår möbler, hushållsmaskiner, och annat inre lösöre för det gemensamma hemmet, i princip allt löst såsom inredning och dekorationer. Följande ingår inte i det gemensamma bohaget: kläder, egendom som har varit för uteslutande personligt bruk, personliga presenter och ersättning i form av skadestånd, 7 kap 4 § ÄktB. Vidare ingår inget som är enskild egendom, likaså avkastning eller ersättningsegendom som kommer från enskild egendom ingår inte heller. T.ex. om du har en cykel som din enskilda egendom, du säljer cykeln och köper en spade och skottkärra, då är spaden och skottkärran numera din enskilda egendom istället för cykeln.

Det finns två sätt att hålla egendom utom giftorättsgodset, vilka är att genom gåva eller testamenta mottaga egendom som är föreskriven att den ska vara enskild, eller gå in i äktenskapet med enskild egendom.

Uträkning av andelarna i bodelningen

För att räkna ut hur mycket ni ska dela på måste vi räkna fram nettogiftorättsgodset, vilket är giftorättsgodset för var och en av er, minus era skulder. Alltså, om vi säger att ni har 250 000 kr var i giftorättsgods och att du har skulder på 200 000 kr, innebär det att du bara har 50 000 kr kvar av ditt giftorättsgods, vilket blir ditt nettogiftorättsgods. Säg att din ex-man inte har några skulder, då har han 250 000 kvar som sitt nettogiftoträttsgods. Båda era nettogiftorättsgods slås ihop (= 300 000 kr) och delas på hälften. Ni får alltså 150 000 kr vardera i slutändan. Det här betyder att du i realiteten har fått 350 000 kr och din man endast 150 000 kr. Det här är en uträkning utan jämkning.

Jämkning

Jämkning sker om det anses vara oskäligt att dela på ovan demonstrerat sätt, 12 kap 1 § ÄktB, vilket tillämpas restriktivt, det här betyder att det är sällan jämkning används. För att veta om något är oskäligt finns det tre olika faktorer att titta på: 1) äktenskapets längd, 2) makarnas ekonomiska förhållanden och 3) omständigheter i övrigt. Det är värt att framhålla när det kommer till jämkning att en helhetsbedömning ska göras i varje enskilt fall, men det finns vissa faktorer som alltid kommer att tas hänsyn till.

Äktenskapets längd är en betydelsefull parameter vid avgörande om jämkning, ett äktenskap som varat i mindre än 5 år anses vara ett kort äktenskap. Vid sådana tillfällen lägger man endast i andelar av giftorättsgodset i bodelningen, och inte totalen. I ert fall där ni har varit gifta i ett år skulle man lägga in 1/5 av vardera ert giftorättsgods.

Det här behöver inte vara fallet, om det finns andra skäl att ta hänsyn till. Såsom att makan (i det här fallet du) behöver en större andel av giftorättsgodset för att trygga sin framtid, detta måste dock ske på villkoret att hennes make har goda utsikter att kunna försörja sig utan den andelen som förs över till henne. Vidare om ena parten har stora skulder kan det vara aktuellt med jämkning.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis kommer du med stor sannolikhet inte att bli barskrapad, men det beror såklart på hur mycket skulder du har kvar etc. Om det skulle vara så att skulden som din man betalade för dig kan anses gå åter och att det blir som om det är din skuld igen, kommer den fortfarande att dras av mot ert gemensamma giftorättsgods. Enda fallet den skulden inte kommer att göra det är om den kan anses vara enskild egendom, eftersom den då kommer att dras av mot dina tillgångar först, för att sedan resterande del dras av mot ditt giftorättsgods.Eftersom din make betalade av din skuld utan att skriva något skuldebrev är det svårt att motivera varför skulden skulle skrivas över på dig.

Om du vill ha fortsatt rådgivning på Lawline kan du boka tid hos jurist för 1699 kr/ h ink. moms, se här http://www.lawline.se/boka.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare