Bodelning ovh arv vid makes död då särkullbarn finns med i bilden

Hej, min fråga gäller arv, särkullebarn och bodelning.

Min mor blev för några år sedan av med sin mamma. Min mamma är särkullebarn och min mormor fick aldrig några fler barn. Hon var gift under större delen av sitt liv med en man som inte heller fick några egna barn.

I samband med att mormor gick bort var mannen väldigt snabb med att överföra de ekonomiska tillgångarna som hon hade till min mor och sa att min mamma skulle skriva på något papper för arv eller bodelning.

Men kollar man i de papper som finns så har mannen själv dubbelt så mycket mer tillgångar än vad mormor hade.

Jag förstår helt att mannen ska behålla hus, stuga och många saker som finns i hemmet. Men när det kommer till de tillgångar mormor och hennes man hade så trodde jag att man vid en bodelning lade allt i samma "pott" för att därefter dela (Om det inte fanns något testamente eller liknande som vid dödsfall säger annorlunda). Det råkar vara så att vi redan vet att mannen framåt slutet på kvinnans liv (hon blev mycket sjuk och kunde därefter inte längre svara för sig själv) använde medel för att köpa ny värmepanna till huset. Något som såhär i efterhand känns fel, eftersom han såklart får behålla hus och inte ser på bodelningen som att de har gemensam ekonomi.

Stämmer det som jag tänker att mannen bör ha sett hans och hennes tillgångar som ett vid bodelningen och därefter delat på hälften?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har uppfattat det som att frågan gäller hur bodelning ska se ut vid makes död då särkullbarn finns med i bilden.

Särkullbarn begränsar efterlevande makes arvsrätt
Till att börja med kan sägas att makar enligt huvudregeln ärver varandra. Finns bröstarvingar till den avlidne som inte är den efterlevande makens bröstarvingar går dock deras arvsrätt före, om de inte har avstått från sin rätt till arv (3 kap 1 § ärvdabalken). Jag antar att din mor inte har avstått från sin arvsrätt vilket innebär att hon står som ensam arvtagare.

Huvudregeln är att tillgångarna delas lika vid bodelning
Det som din mor har rätt till i och med sitt arv är vad som efter bodelning anses tillhöra din mormor. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 § äktenskapsbalken). Giftorättsgodset utgörs av all egendom som inte är enskild, exempel på sådan enskild egendom är sånt som makarna genom äktenskapsförord förordnat ska vara enskild, egendom som en make fått i gåva med villkor om att den ska vara enskild etc. (7 kap 1-2 § äktenskapsbalken).

Vid bodelning måste först makarnas andel i boet beräknas. Vid sådan beräkning ska från en makes giftorättsgodset avräknas så mycket att dennes skulder täcks. Det som sedan återstår av makarnas giftorättsgods ska läggas samman och därefter delas lika mellan makarna (11 kap 1-3 § äktenskapsbalken). Huvudregeln är alltså precis som du uppger i din fråga att tillgångarna ska delar lika mellan din mormor och hennes efterlevande make.

Finns möjlighet för efterlevande make att undvika huvudregeln om likadelning
Det finns dock ett undantag vid bodelning med anledning av en makes död. Den efterlevande maken har möjlighet, att på begäran, behålla sin del av giftorättsgodset. Detta är en skyddsregel för den efterlevande som innebär att tillgångarna alltså inte slås ihop vid en bodelning utan var part behåller sin del. Genom att påkalla jämkning kan alltså den efterlevande maken skydda sin egendom mot den avlidne makens särkullbarn och testamentstagare. (12 kap 2 § äktenskapsbalken).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare