Bodelning och fördelning av egendom

Hej,

Jag och min man har varit separerade i två år men har på grund av sjukdom valt att vänta med skilsmässa. Nu är vi båda överens om att vi vill skilja oss. Jag har en hel del sparade pengar och min man har under tiden vi varit separerade tagit ett ganska stort lån och har inga sparade pengar. Vi har inga tillgångar tillsammans och har bott i en hyreslägenhet som han ska bo kvar i. Nu till min fråga: Hur fungerar bodelningen? Kan vi tillsammans bestämma att jag behåller mina pengar och han sitt lån? Har inte alls koll hur en bodelning ens fungerar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning göras. Detta framgår av 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Bodelning innebär att värdet av makarnas giftorättsgods ska delas lika mellan dem, vilket framgår av 10 kap. 1 § ÄktB. Vad som är giftorättsgods definieras i 7 kap. 1 § ÄktB, där det står att all egendom som inte är enskild egendom utgör giftorättsgods. Enskild egendom definieras i 7 kap. 2 § ÄktB. Exempel på enskild egendom är egendom som till följd av äktenskapsförord ska vara enskild. När makarna sedan fastställt vad som utgör giftorättsgods och enskild egendom, ska bodelningen göras. En bodelning innebär, enligt 11 kap. 1 § ÄktB, först att makarnas andelar i boet beräknas. Detta betyder att värdet av allt det giftorättsgods som tillhör dig ska uppskattas till ett värde, och att allt det giftorättsgods som tillhör din make ska uppskattas till ett värde. Det ni äger gemensamt uppskattas givetvis också till ett värde. Av 11 kap. 3 § ÄktB framgår att värdet av ert giftorättsgods ska läggas samman och sedan delas lika mellan er. Innan detta görs ska enligt 11 kap. 2 § avdrag för era respektive skulder göras.

Jag ska försöka illustrera det ovan sagda med ett exempel. Låt säga, mycket förenklat, att du äger giftorättsgods värt 100 000 kr och att din make äger giftorättsgods värt 150 000 kr. Din make har utöver detta en skuld på 50 000 kr. En bodelning görs då på så sätt att värdet av din egendom läggs ihop med värdet av din makes egendom, efter det att hans skulder dragits av. Beräkningen blir då enligt följande: 100 000 + (150 000 – 50 000) = 200 000. Sedan delas 200 000/2= 100 000 kr. I mitt exempel skulle ni således få 100 000 kr var. Kort sagt så ska detta belopp sedan fördelas på lotter (se 11 kap. 7 §). Detta betyder att ni har rätt att få sådan egendom ni äger upp till ett värde av det belopp som beräknats (100 000 kr i det här fallet).

Nu till din fråga. Som jag förstår det har ni inte ännu ansökt om skilsmässa, och du önskar behålla dina pengar. Vad avser din makes lån kan sägas att detta, vilket också framgår av mitt exempel ovan, aldrig ingår i en bodelning. Av 1 kap. 3 § ÄktB framgår det nämligen att varje make svarar för sina egna skulder. Vad sedan gäller dina pengar, så är detta normalt sett giftorättsgods som ska delas lika mellan er i en bodelning. Dock har ni möjlighet att bestämma att viss egendom ska tillhöra dig (och således vara enskild egendom) och att viss egendom ska tillhöra din make genom något som kallas för äktenskapsförord (7 kap. 3 §). Om ni inte ännu ansökt om skilsmässa, och båda är med på att skriva äktenskapsförord, kan ni alltså avtala om vilken egendom som inte ska ingå i bodelningen. Av bestämmelsen i 7 kap. 3 § ÄktB framgår hur ett sådant förfarande ska ske. Om ni dock ska skilja er omedelbart och därmed inte hinner upprätta ett äktenskapsförord, kan istället 9 kap. 13 § ÄktB vara av betydelse. Där framgår det att ni inför en omedelbart förestående skilsmässa får avtala om hur bodelningen ska gå till. Ni kan då till exempel skriva vem som ska få vad och hur egendomen ska fördelas mellan er. Ett sådant avtal kallas föravtal.

Sammanfattningsvis kan jag ge er rådet att författa ett äktenskapsförord där ni gör viss egendom till enskild egendom, för att undvika att sådan egendom tas med i bodelningen och delas lika mellan er. Annars finns möjlighet att skriva ett föravtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare