FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/01/2018

Bodelning och bodelningsförrättare

Hej!

Jag och min man ska skiljas. IUnder äktenskapet har jag inte haft insyn i ekonomin. Eftersom han inte har velat detta mao undanhållit. Han är engagerad i fonder och aktier medan jag har skött logistiken hemma och vår gemensamma dotter.

Jag litar inte på honom när det gäller ekonomin eftersom jag aldrig har vetat hur mycket han tjänar, och jag vet att det är dubbelt så mycket som mig samt aktieutdelningar genom företaget.

Han vill inte upprätta någon bodelare, och jag vill att det går rätt till och jag undrar hur jag ska göra.

Vill tillägga att han gör affärer utomlands och undrar om man kan se detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna regler

Bodelning ska ske med utgångspunkt i vad ni äger den dag då ansökan om skilsmässa inkommer till tingsrätten (9 kap. 2 § ÄktB). När talan om äktenskapsskillnad har väckts skall vanligtvis varje makes tillgångar och skulder upptecknas i en bouppteckning, sådana de var när talan väcktes (9 kap. 7 § ÄktB)

Ni har båda redovisningsplikt från den dagen fram till bodelningstillfället, vilket innebär att ni ska kunna visa på vilket sätt er respektive egendom påverkats genom försäljning, byte, reparationer m.m. samt kunna uppvisa verifikationer på era uppgifter genom kvitton. Redovisningsplikten omfattar inte endast giftorättsgods utan all egendom (9 kap. 3 § ÄktB).

Du har rätt att ansöka om bodelningsförrättare

Om ni är överens kan ni sköta bodelningen på egen hand, men om ni är oense kan nån av er ansöka om en bodelningsförrättare för att få till en korrekt bodelning (17 kap. 1 § ÄktB). Det spelar alltså ingen roll om din make inte vill ha en bodelningsförrättare. Det räcker att du ansöker om en sådan. Bodelningsförrättaren skall vid behov se till att bouppteckning förrättas. Varje make skall uppge sina tillgångar och skulder.

Om en make vägrar att lämna uppgifter till bouppteckningen, får domstolen på ansökan av bodelningsförrättaren förelägga och döma ut vite. Om du begär det är din make är skyldig att bekräfta riktigheten av en upprättad bouppteckning med ed inför domstolen. I ett sådant fall får domstolen inte avsluta målet förrän eden har avlagts. Domstolen får för detta ändamål förelägga och döma ut vite (17 kap. 5 § ÄktB). Vite är ungefär samma sak som böter, fast kan dömas ut även om man inte begått något brott.

Genom att ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten kan du alltså tvinga din man att under ed bekräfta vad han äger. Att ljuga under ed är ett brott som vanligtvis ger fängelse (15 kap. 1 § BrB).

Det är ofta billigare att anlita en vanlig jurist

En bodelningsförrättare har rätt till ersättning och ni ska vanligtvis betala hälften var (17 kap. 4 §). Det kan ofta vara billigare att istället anlita en jurist som hjälper till att upprätta en bouppteckning och ger förslag på en bodelning i enlighet med lagen. En jurist kan dock inte tvinga er att bodela på ett visst sätt. Sådant tvång kan bara en bodelningsförrättare utöva. En jurist kan dock vara mer på din sida och kämpa mer för din sak, eftersom en bodelningsförrättare ska vara opartisk.

Vi har jurister på Lawline Juristbyrå som skulle kunna hjälpa dig med att ta reda på hur mycket du har rätt till i bodelningen och även hjälpa er att skriva ett bodelningsavtal i enlighet med lagen. Priset är 1699 kr per timme. Om du är intresserad av detta kan du maila mig på johan.landstrom@lawline.se så återkommer en av våra jurister med en offert.

Mvh

Johan LandströmRådgivare