FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/06/2013

Bodelning och avhysning av tidigare sambo

Hej, Min mamma bor sedan 7-8 år tillbaka i en hyresrätt. För 6 år sedan blev hon tillsammans med en kille och det verkar som att det är slut mellan dem. Min mamma vill kasta ut hennes sambo och gett honom en månad men han säger att han vägrar lämna lägenheten. Notera att det är min mamma som står på hyreskontraktet, han är endast inskriven och folkbokförd i lägenheten. Har min mamma rätt att kasta ut honom eller har han rättigheten att bo kvar? I såna fall, kan en avhysning bli aktuell? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för er fråga. Enligt 1 § sambolagen föreligger ett samboförhållande då två personer stadigvarande bor med varandra – det ska inte ha varit en alltför kortvarig förbindelse, lever i ett parförhållande – det vill säga ett förhållande där det normalt ingår ett sexuellt samliv i samt det förekommer ett gemensamt hushåll – samarbete i vardagliga göromål samt till någon del ekonomisk gemenskap. I detta fall tycks inget i er fråga tyda på att sådant samboförhållande inte skulle ha förelegat. Sambolagen är således tillämplig.

När ett samboförhållande upphör skall enligt 8 § 1 st. sambolagen bodelning ske om någon av parterna begär det inom ett år från det att samboförhållandet upphörde enligt 8 § 2 st. sambolagen. I en situation där oenighet råder kan det vara lämpligast att begära bodelning. En bodelning skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde, denna tidpunkt utgör således ”den kritiska tidpunkten”. Vad det gäller värdering av egendom ska den ske med så nära anknytning till bodelningen som möjligt.

Bodelningsförfarandet går till som sådant att varje parts andel i samboegendomen beräknas, 12 § sambolagen. Samboegendomen utgörs enligt 3 § sambolagen av sambornas bohag och gemensamma bostad om egendomen förvärvats för gemensam användning. Har egendomen förvärvats innan samboskapet ingicks anses egendomen som huvudregel inte vara förvärvad för gemensam användning. Enligt 5 § 1 st. 3 pt. sambolagen är att avse så som sambors gemensamma bostad sådan byggnad eller del av byggnad som samborna, eller någon av samborna innehar med hyresrätt om den huvudsakligen används så som sambornas gemensamma hem och ändamålet är boende.

I ert fall så har hyresavtalet ingåtts ett par år innan samboskapet uppstod och därav har lägenheten från början inte hyrts i syfte att fungera så som sambobostad. Hyresrätten är därav ej att anse så som samboegendom och ska därav ej ingå i en eventuell bodelning. Enligt denna reglering har din mor rätt till hyresrätten.

I 22 § sambolagen återfinns en specialreglering som behandlar övertagande av hyresrätt som inte har varit del i bodelningen. Sådant övertagande kan bli aktuellt om den andre bäst behöver hyresrätten och ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses vara skäligt. Har de tidigare samborna ej gemensamma barn kan denna reglering enbart bli tillämplig om synnerliga skäl föreligger, exempelvis att någon av parterna är gravid med gemensamt barn, så verkar fallet ej vara här och att 22 § sambolagen skall bli tillämplig i ert fall tycks inte möjligt.

Är situationen tvistig och parterna vidare inte gemensamt kan göra en bodelning kan en ansökan om bodelningsförrättare göras. Enligt 26 § sambolagen är vid tvist mellan parter äktenskapsbalkens regler tillämpliga. Enligt 17 kap. 1 § äktenskapsbalken skall rätten förordna om bodelningsförrättare på ansökan efter make, i detta fall sambo. En bodelningsförrättare gör en bouppteckning och fördelar sedan egendomen mellan parterna. En sådan bodelning kommer med största sannolikhet visa att din mor har rätt till hyresrätten då den kommer tas utom bodelningen.

Har den före detta sambon fortfarande inte valt att flytta ut efter att bodelning har gjorts kan ansökan om exekutionstitel göras hos kronofogdemyndigheten. I lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning behandlas tre former av summarisk process. Här blir den vanliga handräckningen tillämplig i enlighet med 3 § då det gäller att få tidigare nyttjanderättshavare att flytta. I enlighet med 1 § kan kronofogdemyndigheten utfärda exekutionstitel, vilken enligt 3 kap. 1 § utsökningsbalken kan användas så som grund för verkställighet. Ansökan om vanlig handräckning kan göras via blankett som finns på kronofogdemyndighetens hemsida. En verkställighet av avhysning följer regleringarna som återfinns i 16 kap. utsökningsbalken och sköts av kronofogdemyndigheten i det fall de väljer att bifalla ansökan om vanlig handräckning.

Sambolagen finner ni https://lagen.nu/2003:376
Äktenskapsbalken finner ni https://lagen.nu/1987:230
Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning finner ni https://lagen.nu/1990:746
Utsökningsbalken finner ni https://lagen.nu/1981:774

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare