Bodelning och arvsskifte

Hej!

Min pappa har avlidit och jag är enda barnet. Han var gift.

Hur fördelas arvet mellan henne och mig? Delar vi 50/50 eller hur blir det? Antar att det finns en del kontanter men framförallt finns det ett hus där de båda bodde.

Kan han ha testamenterat mer till henne än de 50%?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Innan arvet fördelas så kommer det att göras en bodelning mellan din fars dödsbo och hans hustru. I bodelningen fördelas din fars och hustrus giftorättsgods mellan dem. Den som äger giftorättsgods med ett högre värde än den andre kommer alltså att få föra över ett värde som motsvarar skillnaden. På så sätt får båda makar lika mycket av giftorättsgodset.

När bodelningen är gjord kan arvskifte ske. Eftersom du är särkullbarn har du rätt att få ut hela ditt arv direkt. Hur mycket du ärver beror på om det finns ett testamente och i sådana fall vad detta testamente säger. Finns det inget testamente ärver du all din fars kvarlåtenskap eftersom du är den enda bröstarvingen. Finns det ett testamente gäller det såtillvida det inte inkräktar på din laglott. Laglotten är halva din arvslott och är den del av arvet som du alltid har rätt till som bröstarvinge, oavsett vad som står i testamentet.

För att sammanfatta. Finns det inget testamente ärver du hela din fars kvarlåtenskap. Finns det testamente har du trots det alltid rätt till din laglott vilket utgör 50% av kvarlåtenskapen. Din far kan alltså inte testamentera mer än 50% till sin fru. För att få ut din laglott kan det krävas att du begär jämkning av testamentet. Begäran om jämkning innebär helt enkelt att du säger till testamentstagaren att du vill få ut din laglott. Man måste säga till inom sex månader från det att man blivit delgiven testamentet, annars har rättigheten gått förlorad.

Lawline RådgivareRådgivare