Bodelning och arv när sambo avlider

En efterlevande sambo äger den gemensamma sambobostaden värde ca 300 000 och har lån 148 00 på denna. Gemensamma bohaget 20 000 kr. Den avlidnes tillgångar ca 11 000 förutom halva bohaget, skulder och begravningskostnader 53 000. Vid bodelningen ska väl den avlidnes skulder tas från hennes del innan arvet fördelas mellan hennes arvingar? Efterlevande sambon begär inte bodelning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att bodelning vid samboförhållandets upplösning ska komma till stånd krävs att någon av samborna begär det, i det här fallet den kvarlevande (sambolagen 8 §). Kvarlåtenskapen från den avlidne beräknas alltid till nettotillgångarna, alltså med avdrag för skulder. Enligt din beskrivning verkar den avlidne ha mer skulder än tillgångar, eftersom den gemensamma bostaden inte kommer delas i en bodelning, och därför finns ingen kvarlåtenskap att dela på för arvingarna.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare