FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/09/2018

Bodelning när makar har levt åtskilda i flera år

Hej!

Jag och min fru har levt åtskilda i c:a 10 år på olika adresser men har först nu lämnat in en skilsmässoansökan. Min fråga är; har det någon betydelse när vi gör bodelning efter så lång tid? Delar vi efter hur det ser per dags dato? Eller delar vi hur det förhöll sig då vi separerade?

Lawline svarar

Bodelningen ska reflektera egendomsförhållandena den dag ni lämnar in ansökan om skilsmässa, dvs. som det ser ut per dags dato (9 kap. 2 § äktenskapsbalken).

I den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning ska lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av äktenskapsbalken får det stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods (12 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det går alltså att jämka resultatet av bodelningen om det skulle vara oskäligt på något sätt eftersom ni har levt separat under de senaste tio åren.

Äktenskapets längd är inte aktuellt i ert fall eftersom det tar sikte på att likadelning kan vara oskäligt vid mycket korta äktenskap.

Jämkning på grund av era ekonomiska förhållanden kan endast komma i fråga om det finns en betydande skillnad mellan era nettoförmögenheter. När man bedömer om en likadelning är oskälig, bör man beakta orsaken till att den ena maken har ett nettogiftorättsgods av betydligt större värde än den andra maken. Stora arv, skadestånd eller gåvor får beaktas medan t.ex. sparade pengar eller högre lön inte beaktas.

Det går även att argumentera för att åtskilda liv under tio år bör föranleda jämkning, vilket skulle falla under "omständigheterna i övrigt". Om du avser argumentera för jämkning får du gärna höra av dig till mig om du vill att vi assisterar dig i processen. Vi kan prata pris och närmare uppdrag.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare