FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/03/2018

Bodelning mellan sambos - vem har rätt till bostaden?

Hejsan . Jo jag och min sambo . Samt barn . Ska separera . Vi flyttade in i vår lägenhet tillsammans . Men jag står på lägenheten . Och hon vägrar flytta ut! Vem har rätten till lägenheten ? Då min sambo har en anmärkning sedan tidigare . Säger hon att hon har rätten mer än mig, eftersom som hon mer utsat!? Stämmer det? Jag vill verkligen inte behöva flytta!? Vem har rätten mm? Hjälp . Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan följer kort vad som gäller angående samboegendom och bodelning mellan sambos.

Samboegendom

Det är samboegendomen som blir föremål för en bodelning mellan sambos. I 3 § sambolagen framgår att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning och inget av undantagen i 4 § eller 9 § sambolagen är tillämpligt.

Om ni flyttade in i lägenheten samtidigt och i syfte att ni skulle bo där tillsammans, tyder det på att bostaden har förvärvats för gemensam användning och därför är samboegendom. Det spelar ingen roll vem som står på lägenheten för denna bedömning. Om du däremot hade köpt bostaden i syfte att du skulle bo där och din sambo vid ett senare tillfälle flyttar in hos dig, tyder det på att det inte är förvärvat för gemensam användning och därför inte heller samboegendom.

Baserat på informationen i frågan tolkar jag det som att lägenheten räknas som samboegendom och därför kan bli föremål för en bodelning.

Bodelning

Bodelning är inte obligatoriskt enligt sambolagen. Dock framgår i 8 § sambolagen att samboegendom ska fördelas mellan samborna genom bodelning på begäran av någon av samborna om ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra. D.v.s. om någon av samborna begär en bodelning ska en sådan göras mellan dem. Dock framgår i andra stycket att begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde.

Om ni vill fördela samboegendom mellan er bör någon av er därför begära att en bodelning görs och en sådan begäran ska då framställas inom tidsfristen.

I 16 § sambolagen framgår att samboegenomen vid en bodelning ska fördelas mellan samborna. Detta ska göras med ledning av de andelar som har beräknats för samborna (vilket görs i bodelningens första steg som kallas andelsberäkning). I andra stycket anges att den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott. Vidare anges att en förutsättning för att en sambo ska få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon, är att ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. I tredje stycket framgår vidare att om egendomen är förenad med särskild förmånsrätt, är det en förutsättning för övertagandet att den andra sambon befrias från ansvar för fordringen eller att medel till att betala fordringen sätts under särskild vård.

Den sambo som anses ha störst behov av bostaden har således rätt till denna mot avräkning. Dock ska som sagt ett övertagande vara skäligt. Att man har rätt till bostaden mot avräkning innebär dock att den andra sambon ska ersättas. Detta och det faktum att den andra sambon ska befrias från ansvar för fordring i bostaden innebär att den som övertar en bostad även ska ha möjlighet att bo kvar i bostaden rent ekonomiskt. Om man har en betalningsanmärkning kan det eventuellt påverka denna bedömning beroende på hur den ekonomiska situationen ser ut för den sambon.

Det stämmer därför att den som har störst behov anses ha rätt till bostaden. Dock finns det som sagt flera övriga faktorer som kan påverka om ett övertagande är skäligt eller inte. Baserat på informationen i frågan kan jag tyvärr inte avgöra vem som har rätt till bostaden i detta fall. Enklast är om man kommer överens på egen hand. Enligt 26 § sambolagen och 17 kap. 1 § äktenskapsbalken kan dock en domstol förordna någon att vara bodelningsförrättare om man inte kan enas om en bodelning. Det krävs då en ansökan om det.

Vänliga hälsningar,

Anna NilssonRådgivare