Bodelning mellan sambor där förälder hjälp till med kontantinsats

Ang. Bodelning sambos.

Min dotter och hennes fd.sambo bestämde sig för att gemensamt köpa en lägenhet i Mölndal 2015 för inflyttning våren 2017. Deras förhållande upphörde emellertid 9 dec. 2016.

Den 13 febr. 2017 förde min dotter över lägenheten på mig. Jag betalade tillbaka vardera parternas kontantinsats , 12.500/ vardera.

Jag betalade lägenheten 28 mars 2017 med ett lån på 800.000 och en kontantinsats på 845.000

En bodelningsförättare har gjort ett bodelningbeslut, där halva min kontantinsats skall tillfalla min dotters före detta sambo .

Är detta ett korrekt beslut ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagregler

Enligt sambolagen utgör gemensam bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk samboegendom och ska delas vid en separation, oavsett vem som köpt egendomen. (3 §, 5 §, 14 § SamboL) Det som är avgörande är att lägenheten är införskaffad för gemensamt bruk. Sambolagens regler är tillämpliga sålänge parterna inte upprättat ett samboavtal. (9 § SamboL)

Det är en vanlig fälla som många föräldrar går i när de vill hjälpa sina barn med kontantinsats till lägenhet när barnet ska bli sambo. För att inte riskera att förlora hälften av pengarna vid en eventuell separation är det därför viktigt att se till att parterna upprättar ett samboavtal.

Din situation

När parterna bestämde sig för att gemensamt köpa en lägenhet år 2015 och betalade kontantinsats utgjorde den framtida lägenheten samboegendom och skulle därför delas lika vid en eventuell separation. Om du gick in med pengar i detta skede (dvs. innan separationen) har alltså din dotters fd sambo rätt till hälften. Förhållandet upphörde 2016 och det är således samboegendomen vid denna tidpunkt som ska delas. (8 § SamboL)

Vad innebar det att din dotter "förde över" lägenheten på dig?

Eftersom du skriver att parterna separerade i dec 2016 och du köpte lägenheten i mars 2017 borde inte lägenheten betraktas som samboegendom varför din dotters fd sambo inte borde ha rätt till någon del i den. Om du köpte lägenheten efter att de separerat med avsikt att du eller din dotter skulle bo där själv utgör lägenheten inte samboegendom och din dotters fd sambo har då inte rätt till någon del av värdet. Om du däremot köpte lägenheten till dem innan separationen har han rätt till hälften.

Svaret på din fråga beror således på om du köpte lägenheten till din dotter och hennes fd sambo för dem att bo där som sambor eller om du köpte lägenheten till dig själv/din dotter.

Jämkning

En bodelning kan i undantagsfall jämkas om det med hänsyn till samboförhållandets längd, sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är skäligt med en hälftendelning. (15 § SamboL) Med "samboförhållandets längd" avses från det att din dotter och hennes fd sambo blev ett par, inte från den dagen de faktiskt blev sambor. Bestämmelsen tillämpas dock mycket restriktivt men om lägenheten ändå anses utgöra samboegendom skulle jag råda dig att fråga bodelningsförättaren om en jämkning skulle kunna vara aktuell i ert fall.

Hoppas detta gav klarhet i rättsläget! Du får gärna återkomma till mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se med klargörande om varför bodelningsförättaren menar att lägenheten utgör samboegendom (vilket ger din dotters fd sambo rätt till hälften) Det som är avgörande är som sagt vilken avsikt som du hade vid köpet. Eftersom separationen ägde rum innan du köpte lägenheten verkar det, utifrån informationen i din fråga, som att lägenheten inte borde utgöra samboegendom.

Med vänlig hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare