Bodelning mellan makar

Hej.

Min fru vill ha skilsmässa, jag vill försöka lösa problemen. Kommer jag förlora mitt hus nu ? Vi gifte oss för knappt ett år sedan, två små barn. Jag har en del tillgångar sedan tidigare som hon inte har medverkat till, jag ägde dessutom ett hus som jag renoverat som hon flyttade in i. Min fru har investerat ca 6000:- kronor i en ny tvättmaskin, torktumlare och frysbox, hon krävde dessa vitvaror nya och vi delade kostnaden. Nu har jag via omvägar hört att hon vill bo kvar i mitt hus som hon inte investerat en krona i eller gjort ett handtag på, detta är en av våra trätomål, jag tycker det är orättvist hon får huset utan att visa minsta intresse för det. Jag har dessutom byggt garage och ett jättestort växthus åt henne men hon blir adlrig nöjd utan måste ut på krogen o ragga. Vad räknas nu som giftorättsgods, vi började skissa på äktenskapförord men jag släppte det, hon gav muntligt löfte att om vi splittar skulle jag inte behöva betala huset en gång till men detta finns det inte ett papper på. Det kommer bli mig en gigantisk besvikelse förlora det hus jag lagt så enormt mycket tid, pengar och arbete på. Tacksam för vägledning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel gäller att vid giftermål blir alla tillgångar i äktenskapet giftorättsgods, om inget annat finns skrivet i ett äktenskapsförord. För giltigt äktenskapsförord finns ett par formaliaregler som måste uppfyllas, däribland att det ska vara skriftligt och registreras hos Skatteverket, se 7:3 äktenskapsbalken, (ÄktB). Vad jag förstår finns inget sådant i ditt fall, varefter all er egendom utgör gemensamt giftorättsgods, se 7:1 ÄktB.

Enligt huvudregeln ska vid skilsmässa en bodelning ske och allt giftorättsgods ska då fördelas lika mellan parterna, se 9:1 och 10:1 ÄktB. Dock finns det jämkningsregler att ta till enligt, 12 kap. ÄktB. I 12:1 ÄktB förklaras att om äktenskapet varit kortvarigt eller att den ena parten har betydligt större förmögenhet än den andra, och det på så vis kan anses oskäligt att dela giftorättsgodset på hälften ska så inte göras. Som kortvarigt räknas äktenskap som inte varat längre än fem år. Man brukar tala om att man jämkar bodelningen med hjälp av giftorättstrappan. Äktenskap som varat längre än fem år ska dela på 100% av giftorättsgodset. För äktenskap som varat i två år ska 40% av vardera parts giftorättsgods delas på, etc. Värt att nämna är att vid beräkningen av äktenskapets längd ska också tiden som sambo-boende räknas in. Om jag utgår från det fakta du givit i frågan, utan att veta mer om eventuellt sambo-boende tiden före ert äktenskap kommer du kunna använda 12:1 ÄktB och jämka det giftorättsgods som ska inräknas i bodelningen till runt 20%. Denna regel gäller såklart också den andra parten. Jag hoppas jag lyckats förklara så du förstår. Du och din partner kommer alltså troligen endast behöva räkna in runt 20% av er egendom vid bodelningen pga. att ert äktenskap endast varat ett år.

12:1 ÄktB, kan också användas om den ena parten äger majoriteten av giftorättsgodset och är betydligt mer förmögen och en likadelning därmed skulle anses oskälig. Också detta är applicerbart på ditt fall utifrån det du beskrivit ovan om att det är du som äger det mesta av egendomen.

Vad gäller din fråga om du nu vid en skillsmässa kommer att förlora huset är det svårt att svara på. Det kan bli avgörande vem som får vårdnaden om era barn och om denne har någon annanstans att bo. Om mamman får vårdnaden om barnen och hon inte har någon annanstans att bo än i ert gemensamma hus, kan hon komma att ha rätt till bostaden, men då givetvis behöva betala mellanskillnaden till dig, se 11:8 ÄktB. Vad som anses som gemensam bostad specifieras i 7:4 ÄktB. Men då jag inte har någon information om hur vårdnaden av era två barn kommer fördelas eller om hur bostadsläget ser ut för din före detta fru, kan jag inte uttala mig närmare kring det.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor.

Känner du att du behöver mer hjälp skulle jag tipsa dig om att kontakta en jurist som är expert på familjerätt och den här typen av frågor. Vår samarbetspartner Familjens jurist har lång erfarenhet om dessa frågor. Du når dem lättast på: https://www.familjensjurist.se/boka-tid.

Lycka till!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare