FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/07/2018

Bodelning med uppskov

Hej,

Om jag ska köpa ut min fru ur vårt gemensamma hus med följande värden vid ev bodelning, hur mycket ska jag betala henne?

Inköpspris 3 200 000:-

Värdering 5 500 000:-

Gemensamma lån 3 000 000:-

Ägande andel 50/50

Har det någon betydelse att det är en br som blivit ombildad till egen fastighet?

Hur göra med uppskov som finns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du ska köpa halva huset ska du som huvudregel betala halva dess värde här 5 500 000 / 2 = 2 750 000. Det som kan ändra detta är uppskov. Uppskovet stannar på huset vilket då är en kostnad som den som behåller huset får, för att göra upp för detta brukar man dra av halva uppskovet från försäljningen. Om ni tex hade uppskov på 200 000 skulle ni dra av halva det (100 000) och du skulle då köpa ut din fru för 2 675 000. Din fru måste sedan betala skatt på vinsten hon gjort. Tänk också på att mäklarkostnader kan tillkomma och det kan vara bra att dela på dem också. Att huset inte altid har varit en egen fastighet påverkar inte tillvägagångssättet. Det som jag beskrivit är reglerna som står i lagen men det går att frånträda detta om båda parterna är överens.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare