Bodelning med endast skulder att dela

Hej,

Jag och min man ligger i skilsmässa där det inte finns några tillgångar utan bara skulder, hur delas dessa upp? Han har även ägt ett hus som såldes 2016, där skatten på reavinsten inte är betald och står i hans namn, vad händer med den? Vi hade inget äktenskapsförord, han ägde huset när jag träffade honom 2002 och har stått på lagfarten ensam tills huset såldes. skilsmässa ansöktes september 2017 och då fanns inga tillgångar. Vi har blancolån gemensamt som han vägrar att betala på och som jag ensamt får betala. Det är det enda vi har gemensamt annars är det skulder som står enskilt på var och en av oss.

Hur blir bodelningen rättsligt med dessa grunder?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vardera make behåller sina skulder i en sådan här situation och skulderna ska inte delas i bodelningen. Detta gäller även huset som såldes 2016, du har alltså ingen skyldighet att betala den kvarstående skatteskulden. Bodelning när det inte finns något giftorättsgods att dela blir alltså 0 kronor. Detta följer av att man som nämnt ovan, inte tar med skulder in i bodelningen. 1 kap. 3 § ÄktB, Se även 11 kap. 2–3 § ÄktB

Det gemensamma blancolånet måste du dock fortsätta betala, däremot får du enligt allmänna avtalsrättsliga principer en regressfordran mot din ex man. Se även 1 kap. 2 § skuldebrevslagen

Detta innebär att du kan kräva honom på betalning motsvarande hans andel i blancolånet, men detta gäller då självfallet förutsatt att det där finns några pengar att hämta. Sedvanliga preskriptionsregler gäller även i detta fall, vilket innebär att du måste påminna honom om skulden till dig minst var tionde år för att du ska inte förlora din möjlighet att kräva betalning. 2 § preskriptionslagen

Hoppas du fått svar på din fråga. Lycka till.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare