Bodelning hos sambos

2010 flyttade jag Ihop med sambon på hans gård. Han tjärnar betydligt mer än jag. Vi har fått två barn. Jag har varit hemma sammanlagt ca tre år med barnen och jobbar 80% för barnen är små. Jag betalar all mat och förbrukningvaror, köper barnens kläder och skor, betalar "mina" räkningar tex bilförsäkring. Sambon resten. Huslån, el, dagisavgift, "sina" räkningar. Vid renovering har han stått för det mesta kostnaderna. Jag äger väldigt lite möbler då jag gjorde av med mig det mesta när jag flyttade hit. Nu är separation ett faktum. Kan jag räkna med nån ekonomisk hjälp från han över huvud taget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det som ska delas i ett samboförhållande när det avslutas heter samboegendom. Vad som ingår här beskrivs i 3 § sambolagen och det är väldigt begränsat till skillnad från äktenskap.

Endast bostad och bohag som köpts för gemensamt bruk är vad som ingår. Första kravet är alltså att det antingen är en bostad (tex hans gård), eller bohag (tex möbler eller annat lös egendom som används gemensamt i hemmet). Det andra kravet är att det måste inköpts för gemensam användning, tex så ägde din sambo gården innan ni flyttade ihop och därför kommer den inte räknas in som samboegendom.

Samboegendom delas sedan lika mellan parterna oavsett vem som köpt dem. Som sagt är det inte mycket som ingår, all privat egendom som bilar, kläder och smycken tex ingår alltså ej.

Hoppas du fått hjälp med din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare