FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2018

Bodelning efter skilsmässa där make vill bo kvar i bostad

Vi har separerat, jag flyttade i Oktober -17 till en lägenhet. Mannen bor kvar i huset, han får inga nya lån och därmed inte köpa ut mig. Ena dottern bor kvar i huset med honom, så jag vill inte kräva att sälja huset. Ingen av oss har inte lämnat in några papper på skilsmässa. Jag har inget behov av pengarna som finns i huset, utan jag ser det lite som en investering. Vi har skrivit papper mellan oss att han betalar alla lån på huset, och att han kommer att få mina skatte pengar eftersom jag inte betalar någon ränta på lånen. Men jag börjar fundera på skilsmässa. Måste man göra en bouppteckningar då?, eller kan det vänta? Hur mycket pengar är det rimligt att han ska ha av mig för kompensation av renoveringar osv.för att vi ska kunna dela vinsten lika när det blir dax att sälja. Eller blir allt mycket krångligare om vi skiljer oss nu och säljer huset om 5 år tex.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni väljer att skilja er nu så upplöses ert äktenskap. När ett äktenskap upplöses ska makarna dela lika på egendomen man har, genom en bodelning. En bodelning behöver inte göras om makarna har ett registrerat äktenskapsförord som fastställer att respektive makes egendom är enskild egendom, samt att ingen av makarna begär att få ta över bostad eller egendom av den andre maken, utan vill bara behålla sitt. Annars ska en bodelning göras. (9 kap. 1 § 1 st. äktenskapsbalken)

Vid en bodelning ska makarnas egendom, bortsett från enskild egendom, läggas samman och delas lika på. Innan man lägger samman sin egendom drar man först av värdet av sina skulder från värdet av sin egendom, och lägger sedan samman allt. Vardera make ska av det sammanlagda värdet få 50%. Det kan vara svårt då de flesta har ett stort värde i sin villa eller bostadsrätt. Om det inte går att dela lika på egendomen, exempelvis på grund av att ena maken bor kvar i huset, så får den maken som bor kvar i huset och därav får egendom av värde över 50%, ersätta den andra maken så att den får det värdet den har rätt till.

Det finns ingen tidsfrist i äktenskapsbalken för hur lång tid man har på sig att göra en bodelning och det går därför att vänta något år. Däremot rekommenderas det att inte vänta för länge, då det kan anses som att man är nöjd med egendomsförhållandet om makarna väntar flera år.

Ni bör därför vad se till vad ni har för egendom samt vad din make har för möjligheter att ersätta dig för din del i bodelningen om han bor kvar i huset efter er skilsmässa. Om ni har egendom av högre värde, exempelvis fordon, sommarstuga eller liknande, så kan du ta över den egendomen och så kanske din make inte behöver betala ut dig med ett lika högt belopp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare