Bodelning efter skilsmässa

Hej.

Jag har just genomgått en skilsmässa sommar klar.

Min ex man låste ut mej från bostaden och allt jag fick vara mina kläder.

Jag orkar inte bråka ich sa att han fånga allt bara han skriver på bodelningen vilket han inte gör.

Han menar att jag ska ta över hälften av hans privata skulder typ.

Hur gör man i ett sådant läge? Måste jag ens göra en bodelning då jag inte gör anspråk på något alls?

Tack på för vand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man brukar säga att innan och under ett äktenskap så äger var och en sin egen egendom och man svarar enskilt för sina egna skulder. Sedan kan man givetvis äga saker tillsammans eller ha gemensamma skulder.

Det är först när en bodelning sker som man lägger samman det man har och delar lika på det. Vid en skilsmässa behöver man inte göra en bodelning, om ingen av makarna vill det. Var och en behåller då sin egendom och sina skulder. (9kap. 1 § äktenskapsbalken)

Om någon av makarna däremot vill göra en bodelning, så har man rätt till det. Respektive make får då sammanställa sin egendom som den äger, så som möbler, fordon och så vidare. Från det sammanlagda värdet får man sedan dra av de skulder som man har. Resterande värde som respektive make får när de har dragit av värdet av sina skulder, ska sedan läggas samman. Det sammanlagda värdet från båda ska makarna sedan dela lika på. (11kap. 1-3§§ äktenskapsbalken)

Om vi exempelvis säger att ni tillsammans har 600 000 kronor när ni lagt ihop er egendom och dragit av era skulder, så ska ni båda få ut egendom i värde av 300 000 kronor. Om egendomen inte går att dela lika så får den maken som behåller egendom som är värd mer än 300 000kornor, ersätta den andra så denne också får ut ett värde på 300 000kronor.

I ditt fall så kan du kräva en bodelning, om det är mer gynnsamt för dig. Om det är mer gynnsamt för dig att behålla dina egna skulder och din egendom, samt om din exman inte vill göra en bodelning, så behöver ni inte det.

Som jag nämnde ovan så svarar var och en för sina egna skulder. Du kommer inte ta över hans skulder. Däremot så kommer värdet av hans skulder dras av från värdet av hans egendom. Detta gör man för att vardera part ska ha pengar kvar till att betala av sina skulder. Detta innebär alltså att värdet han tar med in i bodelningen minskas på grund av att han har skulder, men det är inget du tar över.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Frida GustafssonRådgivare