FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/10/2017

Bodelning av samboegendom

Hej,

Jag och min ex sambo köpte ett gemensamt boende, både står på låneskulden och bostadsrätten. Dem flesta möblerna har vi gemensamt köpt. Vi har kommit överens om att han ska köpa ut mig och vi är överens om fördelningen på möblerna. Problemet är att han vill inte köpa ut mig där jag får 50% av vinsten som jag har rätt till, han vill från vinsten dra minus alla kostnader som enligt honom jag är skyldig. Under dem 3 åren vi bott tillsammans har vi betalat olika grejer, allt från elräkningar till bil reparation kostnader. Vi har inte avtalat någonstans om att jag har lånat honom pengar eller att jag är skyldig att betala tillbaka dessa kostnader som han själv valt att betala och som jag också valt att betala andra grejer för bostaden. Har han rätten att kräva en betalning som jag inte medgett att jag ska betala tillbaka honom? kan han blanda in den så kallade "skulden" i själva bodelningen och betala mig mindre för bostaden när han löser ut mig? Vore tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att ni inte skrivit samboavtal som reglerar bodelning eller tillämpning av sambolagen (SamboL).

Vid bodelning vid sambors separation är det bara bostad och bohag som inhandlats för gemensamt bruk som ska delas lika, s.k. samboegendom (3 § och 8 § SamboL). Vem som har betalt bostaden eller bohaget spelar således ingen roll – ni har båda lika rätt till det. Att din sambo betalt visst bohag innebär inte att han har rätt att kräva hälften av köpeskillingen från dig i samband med bodelningen; du har rätt till hälften oavsett vem som har betalt. Eftersom man inte delar på skulder eller likvida medel innebär det att han inte heller kan kräva att du betalar hälften av hans eventuella skulder.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara

Clara GörrelRådgivare