Bo kvar i fastighet som är enskild egendom vid ena makes död

Min man äger en fastighet som är enskild egendom. Om han dör hur delas det mellan hans barn och mig?

Kan vi begära att få bo kvar i orubbat bo av våra respektive barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline.

Om make vid sin död var gift ska den efterlevande maken ärva kvarlåtenskapen. Detta gäller dock inte om den avlidna maken efterlämnar bröstarvingar som inte är makarnas gemensamma. Dessa s.k. särkullbarn har då alltid rätt att få ut sitt arv direkt efter sin avlidna förälder, enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Särkullbarnen kan dock själva välja att avstå från arvet till förmån för den efterlevande maken och då istället erhålla sitt arv först efter den efterlevande makens död enligt 3 kap. 9 § Ärvdabalken. Bestämmelsen är inte tvingande vilket innebär att det finns inget som säger att särkullbarnen måste vänta till att efterlevande make avlidit för att få ut sitt arv.

Fastigheten är enskild egendom vilket innebär att denna inte ska ingå i en bodelning mellan makarna, 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken. En bodelning sker vid upplösning av äktenskapet med anledning av äktenskapsskillnad eller ena makens död. Fastigheten kommer istället att tillfalla särkullbarnen. Oavsett ovanstående så har efterlevande make dock alltid rätt till fyra basbelopp enligt 3 kap. 1 § st. 2 Ärvdabalken. Basbeloppen ska i första hand täckas av de som efterlevande make erhåller genom bodelning men om det inte räcker så kan basbeloppen även täckas av avlidna makes enskilda egendom.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare