Blir vi sambos om jag ger min partner nyckeln till min bostad?

Hej!

Jag vill ha en nyckel till min pojkväns lägenhet så jag inte blir beroende av honom. Jag kan exempelvis inte lämna lägenheten om han tar nycklarna eller om båda ska iväg någonstans och inte vet vem som kommer hem först. En nyckel skulle alltså underlätta enormt och min pojkvän vill ge mig en nyckel men vi är osäkra om det står något i lagen om det? Exempelvis att om jag får en nyckel så räknas vi som sambos och då gäller vissa regler eller om man måste skriva något avtal innan man får nyckeln?

Jag bor hos honom varje helg och ibland i veckan också. Jag betalar ingen hyra och han äger lägenheten tillsammans med hans föräldrar.

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras främst av sambolagen (SamboL).

Den juridiska definitionen av samboskap innebär att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § 1 stycket SamboL). Av det du beskriver i din fråga tolkar jag det som att du fortfarande hade haft ett eget hushåll och därutöver inte stadigvarande bott i pojkvännens lägenhet. Om så är fallet blir ni inte sambos vilket gör att sambolagen inte är tillämplig. Ni kan absolut, om så önskas, skriva ett avtal om att en nyckel ges till dig och när den eventuellt ska lämnas tillbaka.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare