Blir vi andra syskon arvlösa när min syster har fått en gåva?

Hej vi är fyra syskon och yngsta syskonet har fått en jordbruksfastighet i gåva av vår gemensamma far. Det står inskrivet att gåvan ej är att betrakta som förtida arv. 2015 fick hon gåvan. Vår far lever än. Blir vi andra tre syskon arvslösa nu eller hur funkar förstärkt laglottsskydd egentligen? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ska gåvan räknas in i arvet?

En gåva av en fastighet räknas som förskott på arv om det inte står i gåvobrevet att det inte ska vara en del av arvslotten (6 kap 1 § 1 st Ärvdabalken). Detta innebär att gåvan som din syster har fått ska inte räknas med i arvet när din pappa dör. Om gåvobrevet är giltigt är hela fastigheten en vanlig gåva och inget överskott ska betalas ut till övriga arvingar.

Kan du väcka talan gällande gåvan?

Du och dina andra syskon är arvsberättigade, då ni är bröstarvingar. Detta betyder att ni är skyddade med det så kallade förstärkta laglottsskyddet (7 kap 4 § Ärvdabalken). Förstärkt laglottsskydd betyder att det ger barn rätt att till viss del få kvarlåtenskap efter sin förälder, detta gäller även gåvor som föräldern har gett. Ni kan då väcka talan under vissa omständigheter på grund av gåvan.

Regeln om förstärkt laglottsskydd är en svår regel att tillämpa.

1.Du måste vara bröstarvinge. Detta är du i och med att du är arvlåtarens barn.

-Då du är bröstarvinge har du ALLTID rätt till laglott. Laglott är hälften av det arv som arvlåtarens barn har rätt till.

2.Arvlåtaren har gett bort egendom, som i detta fall en fastighet.

3.Gåvan kan likställas med ett testamente och särskilda skäl inte talat emot.

Att väcka talan enligt förstärkt laglottsskydd är väldigt svårt. Det är du som har bevisbördan för att din far gav bort fastigheten i syfte att arvet efter honom skulle påverkas, någonting som kan vara svårt att bevisa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny.

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare