Blir vårdnaden automatiskt gemensam vid omgifte?

Hej, Jag skilde mig från min man för ca 2 år och han gjorde som jag ville och gav mig ensam vårdnad om barnen. Vi har inte varit oense om barnens umgänge under tiden vi varit skilda utan agerat som vuxna för barnens bästa. Nu är vi tillsammans igen och tänker gifta oss på nytt. Blir vårdnaden om barnen gemensam automatiskt eller ska man söka via familjerätten för det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Föräldrabalken (FB). Ifall föräldrarna gifter sig med varandra efter barnets födsel blir de gemensamt vårdnadshavare från och med datumet för vigseln om inte rätten dessförinnan har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare eller åt en tillfällig vårdnadshavare, 6 kap. 3§ FB

Att komma ihåg är att faderskapet enligt 1 kap. 9 § FB alltid måste vara fastställt innan fadern kan registreras som vårdnadshavare. Vid äktenskapsskillnad (skilsmässa) är huvudregeln att föräldrarna fortsätter ha gemensam vårdnad om inte domstolen beslutat om annat, 6 kap. 3§ st. 2 FB.

När domstolen efter eller i samband med äktenskapsskillnad beslutar att enbart den ena av föräldrarna ska vara vårdnadshavare, blir föräldrarna om de gifter om sig återigen gemensamma vårdnadshavare. Skatteverket registrerar ändringen från och med det senaste vigseldatumet (6 kap. 3 § första stycket FB).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare