Blir testamentet ogiltigt om vittnena avlider?

Hej Kan det stämma att t ex ett testamente inte gäller om vittnet/vittnena för före mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om arv och testemente regleras i ärvdabalken (ÄB).

Formkrav

Ett vanligt testamente måste uppfylla formkraven för att det ska vara giltigt. Testamentet måste vara skriftligt, undertecknat av testamentsgivaren (det vill säga den vars arv ska fördelas i testamentet) och samtidigt bevittnat samt underskrivet av minst två vittnen (10 kap. 1 § ÄB).

Nödfallstestamenten är endast tillåtna i nödfall. Om man befinner sig i en nödsituation, med risk för sitt liv, är det inte säkert att man hinner avlägga ett vanligt testamente. Formkraven för denna typ av arvsfördelning är därför förenklade. Man kan avlägga ett muntligt nödtestamente och då fördelar testamentsgivaren sitt arv muntligen inför två vittnen. Man kan också avlägga ett holografiskt nödtestamente och då fördelar testamentsgivaren istället sitt arv skriftligen och med underskrift men utan vittnen (10 kap. 3 § ÄB). Båda typerna av nödtestamenten är endast giltiga tre månader efter det att nödsituationen upphörde (10 kap. 3 § andra stycket ÄB). Det beror på att testamentsgivaren under den tiden beräknas haft tid att upprätta ett vanligt testamente.

Krav på vittnena

Vem som helst kan inte vara vittne till ett testamente. Man får inte vara vittne om man faller under följande (10 kap 4 § ÄB):

  • Om man är under 15 år
  • Om man på grund av psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen
  • Om man är make/maka till testamentsgivaren
  • Om man är sambo till testamentsgivaren
  • Om man står är förälder eller barn till testamentsgivaren
  • Om man är förälder eller barn till maken/makan till testamentsgivaren
  • Om man är syskon till testamentsgivaren

Vittnesreglerna gäller endast för att ett testamente ska bli giltigt. När ett testamente väl blivit giltigt upphör det inte att vara det (förutsatt att det inte varit ett nödtestamente, se ovan) förrän man återkallat det. Det innebär att testamentets giltighet inte påverkas av senare inträffade förhållanden. Slutsatsen blir därför att testamentet fortfarande är giltigt även om ett eller båda vittnena till handlingen dör innan testamentsgivaren. Med det sagt finns det inget hinder för testamentsgivaren att upprätta ett nytt testamente om vittnena skulle avlida. Man har nämligen alltid rätt att återkalla ett testamente (10 kap. 5 § ÄB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare