Blir testamentet ogiltigt om personnumret är felskrivet?

Hej. Min nu avlidna mamma och hennes nu efterlevande make hade upprättat ett testamente där den efterlevande med full förfoganderätt skulle erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap. Det stod även på testamentet att de var medvetna om bröstarvingars rätt att utkräva sin laglott. Testamente var som sig bör bevittnat av två oberoende vittnen. Så långt allt okej. Men.. På testamente är det angivit fel personnummer på den avlidne testatorn, (min mamma), en av de fyra sista siffrorna är fel. Så min fråga är: Innebär det felskrivna personnumret att testamente blir ogiltigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamenten och dess ogiltighet finns i ärvdabalken (ÄB).

Felskrivet personnummer gör inte testamentet ogiltigt

Ett testamente har som du skriver en formkrav för att vara giltigt. Detta innefattar att testamentet ska vara skriftligt, underskrivet av testatorn själv och bevittnat av minst två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Ett testamente som inte uppfyller formkraven är ogiltigt (13 kap. 1 § ÄB). Att skriva personnummer i testamentet är inte nödvändigt eftersom det inte är något formkrav. Det innebär alltså att ett felskrivet personnummer inte gör att testamentet blir ogiltigt.

I detta fall förstår jag det som att testamentet i fråga uppfyller samtliga formkrav och att din fråga endast rör huruvida ett felaktigt personnummer gör testamentet ogiltigt. Svaret på din fråga är därför att ett felskrivet personnummer inte automatiskt gör testamentet ogiltigt. I ditt fall talar därför allt för att testamentet i fråga är giltigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare