Blir man arvslös om bara ett särkullbarn får ärva en styvförälder?

Min mamma är gift med en man som inte är min pappa. Har fått reda på att de skrivit ett testamente att min bror ska få ärva av vår " styvfar" blir jag arvlös då? Jag har även två brödrar till.

Lawline svarar

Svar:

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur det ser ut med din arvsrätt och om du kommer bli arvlös. När jag besvarar din fråga så kommer jag att använda mig av Ärvdabalken som förkortas till ÄB.

Bröstarvinge

Som barn till din mamma är du bröstarvinge och ska ärva av henne när hon avlider (2 kap. 1 § ÄB). Som bröstarvinge har du alltid rätt till din laglott, vilket är halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Det innebär att du som bröstarvinge aldrig kan göras helt arvlös.

Däremot är du inte bröstarvinge till din styvfar, vilket innebär att du inte har någon laglig rätt att få ta del av hans arv när han avlider. Du kan alltså inte kräva att ta del av hans arv så om din styvfar väljer att testamentera till en av dina bröder så har han rätt att göra det utan att vara tvingad att inkludera er andra.

Särkullbarn

Ett barn som bara är den ena makens är särkullbarn till den andra. Det betyder att du är särkullbarn till din styvfar. Som särkullbarn kan du välja att få ut ditt arv från din mor direkt som hon avlider före din styvfar, det framgår indirekt av lagen (3 kap. 1 § ÄB).

Du kan även välja att få ut ditt arv efter din mor efter att din styvfar har avlidit om du exempelvis känner att du inte vill ta ut det direkt av någon anledning.

Sammanfattning

En bröstarvinge kan aldrig genom testamente göras arvlös. Den enda du lagligt har rätt att ta arv från är din mor. Du blir aldrig arvlös när det kommer till din styvfar för du har aldrig en laglig rätt att få arv från honom.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen

Kajsa SvenssonRådgivare