Blir konsumenttjänstlagen tillämplig på beställningar av en byggnad?

Hej, i avtal om inredningsval mellan JM och oss privat undrar vi om det är konsumenttjänstlagen som gäller beträffande beställningar gällande själva byggnaden. Bilagor skickat till info@lawline.se

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är konsumenttjänstlagen (KTjL). Notera dock att avtalsgranskning inte ingår i byråns expresstjänst.

Allmänna hållpunkter

I lagens portalparagraf sägs att denna lag, dvs. konsumenttjänstlagen, gäller avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser 1. arbete på lösa saker, dock ej behandling av levande djur, 2. arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker och 3. förvaring av lösa saker, dock ej förvaring av levande djur. I bestämmelsens tredje stycke anges att i den mån annat inte framgår av 51-61 §§ är lagens allmänna bestämmelser tillämpliga även på småhusentreprenader. Det finns alltså vissa särskilda bestämmelser i konsumenttjänstlagen för småhusentreprenader som i förekommande fall ska tillämpas före lagens allmänna regler. Men oavsett vilket träffar lagstiftningen i grunden småhusentreprenader, vilket följer av 1 § KTjL i sin helhet. Den springande punkten blir därför att avgöra huruvida er beställning är att betrakta som en småhusentreprenad på det sätt som avses i konsumenttjänstlagen.

Småhusentreprenad - Vad gäller?

För att en viss tjänst ska anses utgöra en småhusentreprenad krävs att det aktuella arbetet avser ett en- eller tvåbostadshus, vilket innebär att byggnaden ska inrättas till bostad åt en eller två familjer. Huruvida byggnaden är friliggande eller sammanbyggd med andra liknande hus, t.ex. rad- eller kedjehus, är oväsentligt. Likaså är ändamålet utan betydelse, dvs. ett en- eller tvåbostadshus kan i det här sammanhanget vara avsett för både ett åretruntbruk eller ett fritidsboende, se prop. 2003/04:45 s. 30. Med andra ord spelar det ingen roll hur byggnaden ska nyttjas. Karaktären fäller avgörandet. Däremot faller bostäder avsedda för tre eller fler hushåll utanför konsumenttjänstlagens tillämpningsområde, jfr prop. 2003/04:45 s. 131

Din ärendebeskrivning är kortfattad, men gissningsvis bör den avtalade inredningstjänsten träffas av det konsumenttjänsträttsliga regelverket. För att de särskilda reglerna i 51-61 §§ KTjL ska bli tillämpliga krävs dock att tjänsten även avser ett uppförande eller en tillbyggnad av ett en- eller tvåbostadshus. Aktiviteter som reparationer, ombyggnader och underhåll omfattas inte. Om resultatet däremot skulle bli ett helt nytt hus är det fråga om ett uppförande i lagens mening. Och med tillbyggnad menas en åtgärd vars syfte är att öka volymen på ett småhus. Men omfattande reparationer träffas inte av de särskilda reglerna. Emellertid blir konsumenttjänstlagens allmänna tillämpliga på sådana arbeten.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Ovan uppger du att avtalet är slutet med dig privat, vilket jag tolkar som att du formellt i uppträder som konsument. Enligt 1 § a KTjL avses med konsument en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Om så är fallet bedömer jag att konsumenttjänstlagens regler ska tillämpas fullt ut. Men exakt vilka bestämmelser i konsumenttjänstlagen som kommer att aktualiseras kan inte besvaras entydigt. Det beror som sagt på vad som ska göras enligt det aktuella avtalet och framförallt om det är fråga ett uppförande eller en tillbyggnad.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare