FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/05/2018

Blir gåvor automatiskt enskild egendom? Jag har bidragit till fastigheten, har jag någon äganderätt?

hej, jag är gift sedan 10 år tillbaka. Sambos innan dess i 20 år. Min man äger ett fritidshus sedan 10 år tillbaka (strax innan vi gifte oss) som hans pappa betalade (460 000 SEK). Han är enda barnet. Jag vet att vid en eventuell skilsmässa delas allt mellan make och maka. Men jag undrar, om det är skrivet ett gåvobrev från hans pappa till sonen (min make), då är det hans personliga egendom? Hur får jag reda på det? Jag har under dessa tio åren som gifta varit med och betalat sommarstugans avgifter och tagit lån för renovering och upprustning av sommarstugan. Huset har stigit mycket i värde. Eftersom jag varit med och bidragit till värdeökningen, anser jag att den del av huset ju borde vara mitt och vill säkra detta. hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag har delat upp mitt svar i två delar där jag går igenom dina frågor. Först gällande gåvan och huruvida det är att anse som enskild egendom och sen något som kallas för dold samäganderätt.

Enskild egendom vid gåva

Makars egendom är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det finns vissa olika sätt som en makes egendom kan bli enskild istället för giftorättsgods. Det kan ske genom exempelvis äktenskapsförord eller om en make fått egendom i arv med villkor att det ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Ett annat sätt är genom gåva med villkor om att det ska vara enskild egendom. En gåva blir alltså inte automatiskt enskild egendom utan det krävs att det vid gåvotillfället, vanligen i ett gåvobrev, uttryckligen framgår att gåvan ska vara enskild egendom.

Dold samäganderätt

I praxis har det utvecklats en princip om så kallad dold samäganderätt där en make kan få äganderätt till den andra makens enskilda egendom. För att dold samäganderätt ska föreligga krävs tre förutsättningar:

1. Egendomen ska har förvärvats för gemensamt bruk. Egendom som köpts (eller fått genom gåva) innan relationen uppstått räknas alltså inte med men i och med att ni var sambos vid tidpunkten skulle denna förutsättning kunna vara uppfyllt.

2. Det krävs att den maken som inte "äger" fastigheten ska ha lämnat ett ekonomiskt bidrag vid förvärvet. I ett rättsfall (NJA 1981 s. 693) ansågs att det ekonomiska bidraget vara uppfyllt när makarna fick köpa en fastighet av ena makans far till ett förmånligt pris och samma maka köpt bohag (möbler och liknande) till den fastigheten.

3. Det ska ha varit en gemensam partsavsikt mellan makarna att egendomen skulle vara gemensam.

Om dessa tre förutsättningar är uppfyllda så antar man att makarna äger egendomen gemensamt. Om något av dessa rekvisit inte är uppfyllda så anses dock inte dold samäganderätt föreligga. Men det är alltså ett sätt som gör att vad som annars skulle anses vara en makes enskilda egendom ägs gemensamt.

Sammanfattning

Bara för att det var en gåva så behöver det inte betyda att det är makens enskilda egendom utan det måste ha uttryckts vid gåvotillfället. Men om det gjordes så kan det i vissa fall ändå räknas som att du äger en del i fastigheten om de tre förutsättningarna ovan är uppfyllda.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare