Blir en ärvd fastighet samboegendom?

Min kamrat är sambo och bor i lägenhet och de har samtalat om att köpa hus, innan de gjort något åt detta dör hans far och han ärver honom och i arvet ingår hans hus, jag tror att arvshuset inte blir samboegendom, har jag rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder sig till Lawline med din fråga.

I detta fall är det tveksamt om det ärvda huset är samboegendom. Enligt 3 § sambolagen krävs att bostaden är förvärvad för gemensam användning, vilket den kan vara beroende på omständigheterna vid förvärvet. Sist är det viktigt att veta att din väns far kan ha föreskrivit i testamente att bostaden ska vara enskild egendom, och då kan inte bostaden bli samboegendom enligt 4 § sambolagen.

För att reda ut huruvida bostaden är samboegendom bör din vän och sambon ta kontakt med en jurist, exempelvis här på Lawline. Då mailar man till info@lawline.se.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vill du läsa mer i sambolagen klickar du på någon av länkarna.

Lawline RådgivareRådgivare