Blev uppsagd utan förvarning från provanställning - kan jag begära skadestånd från arbetsgivaren?

Jag blev uppsagd igår från min provanställning och fick gå på dan utan förvarning. Beslutet grundade dom på att jag som nyanställd efter sex veckor gjort några fel och att dom inte hade tid att visa mig ordentligt . Trots att jag i mitt cv vid ansökan skrev att min erfarenhet som florist var väldigt liten valde dom att anställa mg. Eftersom jag tog tjänstledigt från mitt ordinarie jobb har jag nu inget att gå tillbaka till förrän v25. Kan jag begära skadestånd från den arbetsgivaren?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om provanställning och uppsägning finns i lag om anställningsskydd (LAS).

Enligt lag får arbetsgivaren säga upp dig på dagen vid provanställning

Det enkla svaret på din fråga är att det inte finns något i lagen som hindrar din arbetsgivare från att säga upp dig direkt från en provanställning. Man har som utgångspunkt ingen uppsägningstid vid provanställningar och en uppsägning behöver inte heller vara sakligt grundad som vid en tillsvidareanställning. Det spelar alltså ingen roll vilken anledning som ligger till grund för arbetsgivarens beslut i det här fallet. Om inget annat har avtalats får en provanställning avbrytas innan prövotidens utgång (6 § LAS).

Framgår avtalad uppsägningstid av anställningsavtal eller kollektivavtal?

Situationen kan däremot bli annorlunda om du och din arbetsgivare har avtalat om uppsägningstid eller "förvarnings-tid" i ditt anställningsavtal och/eller om detta framgår av arbetsplatsens kollektivavtal. Då kan dessa avtalade regler gälla istället för lagen (2 § LAS).

Om du är fackligt ansluten till ett kollektivavtal, och det framgår av detta kollektivavtal att det på arbetsplatsen ska finnas uppsägningstid även vid provanställning, kan du kräva skadestånd för kollektivavtalsbrott (54 § medbestämmandelagen). Om ni har avtalat om uppsägningstid för provanställningen i ditt anställningsavtal kan du även eventuellt kräva skadestånd för vanligt avtalsbrott.

Observera att detta alltså bara gäller om det finns avtalade bestämmelser!

Sammanfattningsvis: om inget annat är avtalat så har arbetsgivaren inte gjort något fel

Arbetsgivaren har som utgångspunkt inte gjort något fel. Enligt lag så har man ingen uppsägningstid vid provanställningar. En provanställning får avbrytas i förtid om inget annat har avtalats. Om det däremot framgår av ditt anställningsavtal och/eller tillämpligt kollektivavtal att avbrytande av provanställning ska ske med förvarning, och/eller med uppsägningstid blir situationen en annan. Då kan det eventuellt finnas möjlighet att kräva skadestånd.

Ytterligare funderingar?

Om du har några ytterligare funderingar eller följdfrågor på det jag nu skrivit är du välkommen att ställa en ny fråga. Du är också välkommen att höra av dig till mina duktiga kollegor här på Lawline på nummer 08-533 300 04.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare