Bindande prisuppgift?

Hej, en bilfirma har lagt ut en bil på Blocket där man sänkt priset på bilen från 159400:- till 13900:-

samma pris ligger även på bilfirmans hemsida.

i annonsen på blocket står inget om att de reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Gäller det priset som står eller kan de hävda att de ev. har skrivit fel?

Lawline svarar

Bundenhet uppstår då det förekommer ett anbud från säljaren och en där tillhörande accept ges av köparen. För att ett angivet pris skall anses vara ett anbud krävs att det är riktat till en bestämd adressat, vilket en annons på Blocket knappast är, utan snarare att anse som ett icke-bindande utbud.

Även om det hade haft fallenheten av ett riktat anbud, hade en sådan markant prissänkning ändå inte vart bindande då det är en uppenbar felskrivning och därmed angripbar med hjälp av 32 § 1 stycket avtalslagen.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare