Bindande avtal eller inte

Hej. Vi var och kollade på en bil, fick en offert, kopia på köpeavtalet men det är inte påskrivet. Säljeren sa att vi tar det efter hans semester. De har testat bilen och det har kostat honom 1800kr som vi gladeligen betalar honom. Men nu har vi funderat och valt att inte skriva på avtalet. Kan säljaren "tvinga" oss köpa bilen. Vi har ju inte skrivit på något?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Den fråga som aktualiseras i ditt fall är alltså huruvida ett bindande avtal har uppkommit eller inte. Att ni mottagit en offert och ett icke påskrivet köpeavtal talar starkt emot detta, det låter snarare som ett försök från säljaren att ge incitament till att slutföra köpet senare.

Visserligen kan testet av bilen indikera motsatsen, men det är långsökt att enbart på detta anse att ett avtal slutits då det inte är särskilt ovanligt att man låter en bil undersökas innan eventuellt köp.

Då inget framgår om förekomsten av någon muntlig överenskommelse antas vidare att så ej existerar, men det bör noteras att muntliga avtal gäller om än ytterst svårt att bevisa dess innebörd.

Baserat på enbart dessa uppgifter är det orimligt att se ett avtal slutet och ni kan således inte tvingas köpa bilen.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare