Bindande avtal efter oren accept

Hej, Mitt företag fick för ett tag sedan ett anbud från en leverantör. Priset var emellertid för högt och jag skickade tillbaka en oren accept där jag hade justerat priset och därtill skrivit en notis om min prisändring. Därefter hörde jag inte någonting från leverantören annat än att leveransen verkade komma på tid. Har vi överhuvudtaget ingått ett avtal och isånafall, är det ursprungspriset eller mitt prisförslag som gäller?

Med vänlig hälsning, Amanda

Lawline svarar

Hej!

I Sverige gäller inom avtalsrätten något som kallas för löftesprincipen. Det innebär att att när en part lämnar ett anbud, så är denne bunden av detta under den så kallade acceptfristen som gäller under skälig tid om anbudsgivaren inte sagt något annat (avtalslagen 3 § st. 1, här). Ett bindande avtal anses sedan ha kommit till stånd mellan parterna när mottagaren av anbudet har godkänt detta (dvs. har lämnat en accept som är bindande).

Om jag förstått det rätt har du i ditt fall fått ett anbud från en leverantör, men lämnat en oren accept eftersom du indirekt sagt att du inte godkänner leverantörens avtalsförslag, utan att du vill göra ändringar och har ett nytt förslag om ett nytt pris. Din accept stämmer alltså inte överens med anbudet. Något avtal har inte kommit till stånd här, utan gäller som ett så kallat avslag i förening med nytt anbud (se avtalslagen 6 §, här).

Ett bindande avtal uppkommer då om leverantören i ditt fall accepterar ditt nya anbud. Det innebär att om leverantören nu levererar varorna till dig, så ska det göras mot det nya anbud som du lämnade (alltså ditt prisförslag) och det kan då ses som att ni har ingått ett avtal. Detta eftersom leverantören genom att genomföra leveranser till dig accepterar ditt anbud genom ett så kallat konkludent handlande (dvs. leverantören kommunicerar tyst med dig genom sitt aktiva handlande och visar alltså att denne anser sig bunden). Eftersom du har lämnat en oren accept så är du inte bunden till leverantörens pris.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare