Binda 3e man i samägandeavtal

För vilka gäller ett Samägaravtal ingånget mellan 4 delägare utöver dessa? Dvs om en del går i arv till ny delägare? om en del går som gåva eller säljs till ny delägare, kan säljaren kräva att Samägaravtalet ska skrivas på av den nya ägaren? kan avtalet skrivas så att detta regleras?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En huvudprincip inom avtalsrätten är att det är inte möjligt att binda 3e man. Det vore t.ex. konstigt om två personer skriver ett avtal där det står att den ena personens barn ska utföra ett jobb åt den andra personen. Det finns såklart fullmakter osv, men det gäller inte här.

Att skriva ett avtal kan göras väldigt komplicerat och jag kan inte skriva det åt dig, men jag kan väcka några frågor som kan vara bra för er att tänka på när ni nu skriver ert avtal.

I ditt fall skulle jag göra som du själv varit inne på. Skriv ett samägaravtal där ni skriver vad som ska göras med den samägda egendomen. Skriv därefter att om någon ny vill äga denna samägda egendom så måste de acceptera att binda sig av avtalet annars måste de sälja egendomen vidare till de övriga delägarna.

Detta avtal kan däremot bli strul vid arv då en eventuell arvinge kanske inte känner att de vill binda sig av avtalet men ändå vara ägare till egendomen, då kan det vara idé att ni i avtalet skriver att alla som godkänner avtalet måste ha ett testamente eller en klausul i ett testamente där det står att ”för att ärva denna egendom måste arvingarna godkänna samägandeavtalet, annars tillfaller den de befintliga samägarna” eller dylikt. Då kommer även de som ärver egendomen måsta skriva på avtalet om de vill ärva den egendomen.

På dessa sätt kan ni garantera att alla nya ägare av den samägda egendomen blir bundna av avtalet.

Något att tänka på när ni skriver detta avtal är vad händer om en delägare går med på avtalet men därefter inte följer det. Om ni har t.ex. kommit överens om att städa en stuga efter ni använt den vad händer om någon bryter mot det? Det kan vara bra att skriva in vad som gäller då om en ny delägare säger att de ska följa avtalet men kanske inte gör det ändå.

En till sak att tänka på är vad som händer om flera börjar strunta i avtalet, ska de som följer avtalet då ha rätt att köpa egendomen från de andra eller dylikt?

Ett avtal som detta skulle i teorin kunna fortgå väldigt länge så att försöka vara förutseende kan vara bra, men det är väldigt svårt.

Jag hoppas jag varit till hjälp med din fråga. Har du några funderingar så lämna en kommentar här på sidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare