FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2020

bilist eller cyklist ansvar för olycka på övergångsställe?

Hej. När jag cyklade hem från jobbet och skulle korsa ett övergångställe blev jag påkörd av en bil.

Jag uppfattade aldrig henne då hon troligtvis inte hade svängt i korsningen bredvid övergångsstället när jag kollade innan jag cyklade ut på övergångsstället.

Efter att jag hade korsat ca 3/5 delar av övergångsstället kör hon in i sidan på mig.

Föraren av bilen har i förhör med polisen erkänt att hon inte såg mig för att hon hälsade på en kollega som körde en mötande bil i korsningen, och därav hade uppmärksamheten på annat håll.

Först misstänktes föraren för vårdslöshet i trafik. Men det har lagts ner och nu är jag anklagad för brott mot väjningsplikt mot korsande trafik.

Jag kan inte hitta några liknande fall med hjälp av Google därför vänder jag mig hit.

Finns det någon anledning för mig att bestrida strafföreläggandet?

Jag anser att föraren av bilen borde ha viss delaktighet i olyckan då hon erkänt att hon ej varit uppmärksam inför övergångsstället och därav bidragit till olyckan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Cyklists eller bilists ansvar?

Utifrån din berättelse låter det spontant ganska konstigt att polisen har lagt ned förundersökningen mot bilisten. Bilister har ett strikt ansvar i trafiken, och även om du inte har företräde som cyklande på ett övergångsställe har bilisten ändå väjningsplikt mot cyklister redan är ute i gatan. En cyklist har företräde på en cykelöverfart, och för cykelpassager ska cyklisten visa mer hänsyn och endast korsa vägen om det kan ske utan fara (6 kap. 6§ trafikförordningen). Men man ska ändå anpassa hastigheten utifrån avståndet på bilen. En bilist har väjningsplikt mot gående som korsar vägen på övergångsställe, men inte samma väjningsplikt för cyklister som cyklar över ett övergångsställe. Bilar har väjningsplikt mot cyklister på cykelöverfarter som är ute på vägen (3 kap. 61a§ trafikförordningen). Förare som närmar sig en cykelpassage eller cykelövergång eller ett övergångsställe ska anpassa sitt körsätt inför det och har väjningsplikt mot de som gått ut på övergången på rätt sätt (3 kap. 61§ trafikförordningen).

Som du kanske förstår så är det ett ömsesidigt ansvar mellan bilister och cyklister i trafiken och ingen får ju fara på ett sätt som orsakar fara i trafiken. Anledningen till att du kan ha blivit misstänkt för detta brott är för att du inte "tagit dig ut på övergångsstället på rätt sätt" eftersom cyklister inte har företräde på ett övergångsställe, endast gående. Men det utesluter såklart inte att föraren ändå kan ha varit vårdslös.

Bestrida strafföreläggandet?

Jag kan inte säga om du ska bestrida strafföreläggandet eller inte, men det gör dig ingen skada att göra det. Om du bestrider strafföreläggandet kommer ärendet till domstol och där kan du begära huvudförhandling och där argumentera din sak. Jag kan inte säga om de kommer döma för eller emot dig, då det är ett ömsesidigt ansvar på trafiken. Tingsrätten dömer dock sällan ut annan påföljd än den som åklagaren rekommenderat, så du kommer inte få ett strängare straff bara för att du tar det till tingsrätten. Men huruvida du bör göra detta eller inte, kan jag inte avgöra åt dig.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare