Bildstöld berättigar en till ersättning

Jag har råkat ut för en bildstöld där ett modeföretag som omsätter miljoner, utan tillåtelse har använt en av mina instagrambilder i ett mailutskick till sina kunder. Ovanpå det har de manipulerat bilden och "förlängt" bildens kvadratform till en mer rektangulär bild för att få plats med text. Vad har jag för rättigheter och hur bör jag gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i upphovsrättslagen, den finner du https://lagen.nu/1960:729. Från och med nu kommer jag att förkorta upphovsrättslagen till URL.

När du tar en bild så har du enligt 1 § URL skapat ett konstnärligt verk och har genom skapande upphovsrätt till detta. Detta betyder att det är endast du som får ”använda” bilden. Alltså får modeföretaget inte skicka ut din bild till sina kunder, antingen som original eller som ändrad bild, enligt 2 § URL. Då de nu gjort det har ett intrång i upphovsrätten skett.

Detta gäller såklart inte om du har gett dem tillåtelse att göra detta, har du gett dem tillåtelse att använda sig av din bild så får de göra detta. Har du inte gett dem tillåtelse att ändra den men det gjorts så har ett intrång i upphovsrätten skett.

Utöver dessa bestämmelser finns en specialparagraf för fotografier, 49a § URL. Där står att Den som tagit ett foto har själv rätt att framställa exemplar av den och göra den tillgänglig för allmänheten. Varje email som modeföretaget skickat med din bild i är att anse som ett framställande av din bild, detta framgår av 2 § andra stycket URL.

Så det är ganska säkert att ett intrång i din upphovsrätt har skett. Vad får detta för konsekvenser? Du har rätt att få betalt för att de använt din bild. Detta står i 54 § URL (se https://lagen.nu/1960:729#P54S1). Hur detta går till rent praktiskt ser väldigt olika ut. Ett sätt att få dina pengar är om du hör av dig till modebolaget och säger att vill ha ersättning för att de använt din bild. De kan förvisso ge ett skambud eftersom de vill så klart betala så lite som möjligt. Ett annat alternativ är att gå till domstol så får domstolen avgöra vad som är rimligt.

Detta är något vår juristbyrå skulle kunna hjälpa dig med. Du kan alltså ringa oss på vårt nummer 08-533 300 04 måndagar – fredagar kl. 10-16 och då kan vi hjälpa dig med att utreda frågan och få dina pengar.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare