Bild på ett formenligt samboavtal - är det giltigt?

Jag har en bild på ett samboavtal, inte skriftlig kopia. Räcker det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör samboförhållande, kommer jag att använda mig av sambolagen (SamboL) för att besvara din fråga.

Formkrav för samboavtal

Jag tolkar det som att det finns ett skriftligt samboavtal, där jag utgår ifrån att alla parter undertecknat. Det innebär att formkraven för ett samboavtal är uppfyllda och därmed finns det alltså ett giltigt samboavtal enligt 9 § andra stycket SamboL.

Bild på avtalet

Angående en bild på ett samboavtal så kan man säga att det fungerar som ett bevis på att det faktiskt finns ett giltigt och formenligt avtal. Din fråga är om det räcker, vilket är svårt att svara på då det beror på i vilket sammanhang och vad det behövs till.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och du är välkommen att kontakta oss igen om du har fler funderingar.

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare