FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/12/2017

Bevittning av bodelningsavtal?

Hej

Vid en bodelning vid skilsmässa, vad är det vittnena skriver på? Är det att bodelningen är ok, eller är det bara att de bevittnar namnteckningarna?

Vi har båda utomäktenskapliga barn och vi funderar på att ha ett barn från var sida som skriver på/bevittnar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning vid äktenskapsskillnad återfinns i äktenskapsbalken (ÄB)

Formkraven för ett giltigt bodelningsavtal är att det är skriftligt och att det undertecknas av båda makarna (9 kap. 5 § ÄB). Något krav på bevittning finns således inte och det blir därmed svårt för mig att besvara frågan om vad eventuella vittnen skriver på vid undertecknandet av ett bodelningsavtal men vad gäller vittnen generellt så är det typiskt sätt bevittning av namnteckningarna som sker snarare än av innehållet, d.v.s. att de styrker att undertecknarna vid tidpunkten för undertecknandet är vid sina sinnes fulla bruk och förstår innebörden av rättshandlingen.

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare