Bevisning vid muntligt avtal

Hej!

Jag blev bokad av ett företag för att DJa på ett annat företag. Företag 1 var kontrakterad av företag 2 (nattklubben) med uppdraget att boka artister till nattklubben.

Totalt är företag 1 skyldig mig 22'000.

När jag på sms frågade om dom sena fakturorna svarade företag 1 mig "Jag ligger efter pga att S7 inte betalat till mig för dina spelningar. Jag ligger på dom som fan och hoppas på en lösning inom kort."

När ännu mer tid passerade skickade jag inkassokrav via ett inkassobolag. Till min förvåning bestred han inkassokravet med anledningen att jag från första början skulle fakturera nattklubben.

Ett problem är att det inte finns skriftliga avtal då alla var muntliga. Ett annat problem är att jag inte längre får någon kontakt alls med nattklubben.

Det som finns: En betalad faktura från företag 1, några sms där företag 1 har bokat mig.

Hur stora är mina chanser att vinna om jag skulle ta det till rättegång?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan du ställer, om hur jag tror det skulle gå för dig i en eventuell rättegång, är inte någonting jag på något sätt kan garantera ett svar på. Men jag ska göra mitt bästa att försöka förklara vad jag tycker är viktigt och vad jag tycker du ska titta på extra noga.

Nedan kommer jag hänvisa till rättegångsbalken, denna kommer jag förkorta till RB.

Eftersom företag 1 bestridit fakturan anser de att de inte har rätt att betala fakturan och detta är den verkligt svåraste frågan du måste besvara på. Vilket företag som har betalningsansvar?

Detta går att avgöra på väldigt många sätt, men på det sätt din fråga blivit ställd så tror jag att jag kan utreda det åt dig. Det verkar som du har pratat väldigt lite med företag 2, nattklubben, och pratat mer med företag 1. Du säger även att de har som ansvar att boka in underhållning till nattklubben. Detta måste däremot inte betyda att det är företag 1 som ska stå för kostnaderna. Det kan vara så att de sagt till dig att du ska kontakta nattklubben för betalning, det är inte jag helt säker på, men det verkar faktiskt inte som det. Skulle företag 1 säga att företag 2 ska betala har du förmodligen pratat med nattklubben att de går med på att betala dig för det arbete du utför. Eftersom det inte är möjligt att binda tredje man i ett avtal. Det betyder att du och någon annan du sluter ett avtal med inte kan göra så att ett utomstående ska betala en kostnad, om inte en fullmakt som godkänner detta finns. Detta måste du ta reda på. Skulle det vara så att det finns en fullmakt som tillåter företag 1 att sluta avtal för företag 2s räkning så är det alltså nattklubben du ska vända dig till. Det kan inte vara alldeles lätt att veta, men det finns en tröst för dig. Eftersom att du redan utfört din spelning på nattklubben och de har förväntat att du ska vara där har de genom konkludent handlande medgivit att du ska spela på deras nattklubb. De kan alltså inte säga att de inte uttryckligen godkänt att du ska spela där. Men du behöver ändå stämma rätt motpart i rättegången.

Det finns däremot en möjlighet att du stämmer in båda företagen vid samma tingsrätt i orten där ett företag hör till enligt 10:14 RB (se https://lagen.nu/1942:740#K10P14S1) och yrkar att de ska betala fakturan. Då kommer rätten slå ihop målen så de handläggs i en rättegång enligt 14:2 RB (se https://lagen.nu/1942:740#K14P2S1).

Skulle du göra såhär spelar det inte riktigt roll vem som har betalningsskyldighet, eftersom du utfört din del av avtalet, alltså spelningen, så kommer du få betalt av antingen företag ett eller företag två. Det kan även vara smartare att göra såhär så inte den ena parten bara skyller på den andra hela tiden, skulle du bara stämma ett företag kommer nog det med stor sannolikhet att skylla på det andra, vilket inte är så roligt. På det här sättet så kommer nog frågan redas ut bättre.

Jag vill bara flagga för en paragraf i rättegångsbalken. I 18:3 (se https://lagen.nu/1942:740#K18P3S1) står att en part som väcker talan mot någon annan utan anledning kommer bli tvungen att täcka den stämda partens rättegångskostnad. Det är ingen fara för företag 1, de har du skickat fakturan till inkasso och de har bestridit den. Men för nattklubben kan det vara bra att ha bevis att du försökt nå dem utan att lyckas.

Det var det processrättsliga, nu kommer jag till den materiella rätten, alltså om jag tror att den bevisning du har skulle vara nog för att ge dig en vinnande dom.

Mitt korta svar är ja, det tror jag.

Mitt långa svar är som följer: Du säger att du bara har två bevis men du har egentligen mer bevis än så. Förutom fakturan du har från företag 1 och smsen om att samma företag bokar dig hos nattklubben så har du bevis om att du spelat på nattklubben. Det är ju faktiskt ett måste att du ska spela där för att du ens ska kunna få betalt för det. Men det antar jag att du har bevis på. Du har även bevis på att du försökt kontakta båda företag för att få dem att betala, vilket de vägrar, vilket gör att det är okej att stämma dem inför domstol.

Tror jag bevisningen du har är tillräcklig för att du ska få en vinnande dom? Du nämner i din fråga att du har en betalad faktura från företag 1. Jag vet inte vad det är för faktura eller vad de betalt med den, men att de faktiskt betalat dig visar på att du har utfört någonting som är värt att betala, alltså att du spelat på nattklubben. Att du har sms som visar att de bokar dig bör kunna styrka att de faktiskt har bokat dig. Det kan vara smart av dig att leta upp vem som äger numret och visa att företaget äger numret eller att någon som jobbar på företaget äger numret som du smsat med. Annars kan det egentligen vara vem som helst som skickat de där smsen. Är det däremot så att företag ett trodde att du inte skulle ha mer betalt än fakturan de redan betalt tror jag det blir svårt att bevisa att du ska få mer betalt. Om betalningen du redan fått är skälig för vad du utfört. Alltså inte bara några få hundra kronor. Skulle du fått mer, kanske kring 10 000 kr redan så kan inte jag säga om en domstol skulle anse att det är oskäligt. Men skulle de göra det, skulle de jämka avtalet så att du får mer betalt. Detta baseras på 36 § avtalslagen (se https://lagen.nu/1915:218#P36S1).

Allt detta, att du haft kontakt med dem innan en spelning, att de inte alls vill höra av dig efter en spelning, att du faktiskt varit där och att de har skrivit att de faktiskt bokar dig anser jag göra det väldigt tydligt att du utfört en spelning men inte fått betalt för den, vilket du naturligtvis ska få. Men har de som sagt redan betalat dig ett belopp som är mindre än vad ni kom överens om, men som ändå inte är allt för oskäligt, så kan det bli svårt för dig att få mer.

Mitt tips till dig i framtiden är att inte utföra några spelningar förrän du fått betalt i förskott. Även att göra såna här delar skriftliga, eller att spela in dem. Det är faktiskt helt tillåtet att spela in konversationer både på telefon och öga mot öga utan att den andra vet om det, så länge du själv deltar i samtalet.

Jag hoppas det svarade på dina frågor, har du ytterligare funderingar lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort som möjligt.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare