FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/02/2014

Bevisning av dolt fel vid köp av bil

Hej. Vi köpte en bil för 70,000:- av privatperson för knappt 2 månader sedan. När vi kom hem hördes ett missljud från motorn och det visade sig att det fanns ett stort fel på den, och kostar 30,000:- att fixa. Verkstaden rekommenderar att ej köra med bilen då motorn kan rasa helt. Vi kunde ej upptäcka detta under provkörning då vädret var mildare och dessa skador visas oftast när det blir kallare enligt mekaniker. Säljarna vill ej erkänna att dom sålt bilen med dolt fel. Vi har skriftligt bevis som tyder att kund klagat på missljud tidigare i motorn hos en verkstad bara 3 månader innan bilen såldes. Räcker detta som bevis i rättegång? Vi vill ej gå till rättegång om risken är för stor att vi förlorar och får betala motpartens rättegång. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Fel i bilen?

Då bilen ni köpt i princip inte är körduglig, föreligger ett fel i bilen vare sig ni köpt den i befintligt skick eller ej. Detta då en köpare som betalar 70'000 kr för en bil, bör kunna förutsätta att den inte har sådana allvarliga fel att den inte kan brukas (se 17§ 3 st samt 19§ 3 pt Köplagen).

Även om bilen är behäftad med fel, får ni inte åberopa felet om ni borde ha märkt det vid undersökningen av bilen (se 20§ 2 st Köplagen). Enligt din beskrivning visade sig inte felet vid undersökningstillfället. Var det någon omständighet, som exempelvis oljud från motorn, som indikerade på att ni borde gjort en mer ingående undersökning av bilen för att upptäcka felet? Hur som helst kan felet i bilen åberopas även om ni borde upptäckt den vid undersökningen, om säljaren handlat i strid med tro och heder (se 20§ 2 st Kölpagen samt 33§ Avtalslagen). Alltså: om säljaren var medveten om att bilen var behäftad med felet i fråga - men valde att inte berätta om det för er i hopp om att ni skulle genomföra köpet - får ni åberopa felet i bilen även om ni bort upptäckt det vid undersökningen (felet måste även meddelas till säljaren inom skälig tid - 32§ Köplagen).

Säljaren ansvarar för felet i bilen om det existerade innan ni genomförde köpet, även om det inte visar sig förrän senare (21§ 1 st Köplagen).

Om säljaren ansvarar för felet kan ni göra olika påföljder gällande, som exempelvis prisavdrag eller skadestånd (30§, 37-40§§ Köplagen).

Bevisläget

Den centrala frågan i en framtida rättegång mellan er och säljaren av bilen, blir om felet i bilen existerat innan den överlämnades till er i samband med köpet. Eftersom ni hade bilen i er besittning när felet upptäcktes, talar mycket för att ni har bevisbördan för tidpunkten då felet uppkom (jfr t.ex. NJA 1991 s 481). Ni behöver således styrka att felet i bilen förelåg innan bilen överlämnades till er (om beviskravet, se NJA 1993 s 764).

Faktumet att felet visade sig efter så pass kort tid efter köpet talar för att bilen var behäftad med defekten redan innan överlämnandet. Tillsammans med det skriftliga bevis ni har som gäller klagomål från tidigare kund avseende samma (?) fel, ser beviskravet ut att kunna uppnås. Ni går således, med reservation för vilka bevis säljaren besitter, in i rättegången med ett bra bevisläge och har goda möjligheter till framgång med eventuella krav på säljaren.

Tillvägagångssätt i praktiken

För att undvika en rättegång bör ni först söka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, för att de ska fastställa skulden - och senare även kunna driva in den om inte säljaren betalar frivilligt (se http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html). Om säljaren skulle bestrida kraven, kan ni stämma säljaren och ta saken vidare till rättegång.

Köplagen hittar ni https://lagen.nu/1990:931.

Avtalslagen hittar ni https://lagen.nu/1915:218.

Lag om betalningsföreläggande hittar ni https://lagen.nu/1990:746.

Lycka till!

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare