Beviskravet i brottmål

Nu är det såhär att jag var på en fest med min kompis och vi båda var berusade (jag lite mer). Och då har någon anmält oss för skadegörelse personen menar att ha hoppat på en bil. Där polisen säger att skadegörelsen har begåtts har jag och min kompis aldrig varit på vittnet pekade ut oss och nu blir jag kallad till förhör. Vad kommer att hända nu för jag vet att anmälarens ord är starkare än 2 berusade ungdomar?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Ja, det som kommer hända att nu är ni kommer att bli kallade till förhör, kanske fler än en gång. Därefter gör polisen klart förundersökningen och sedan är det upp till en åklagare om denne vill väcka åtal eller inte.

Utifrån de uppgifter du lämnat, har jag svårt att se att endast anmälarens ord räcker för att ni ska kunna fällas av en domstol - det räcker förmodligen överhuvudtaget inte ens till att åklagaren beslutar sig för att väcka åtal mot er. I ert fall torde krävas någon form av teknisk bevisning, fler vittnen eller annan stödbevisning för att åklagaren ska väcka åtal.

Det gällande beviskravet i brottmål brukar uttryckas som att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den/de åtalade har agerat så som åklagaren påstår. Det är väldigt svårt - t.o.m. för erfarna jurister - att i konkreta termer förklara vad som krävs för en fällande dom. Vissa brottmålsadvokater hävdar att hur en domstols bevisbedömning kommer att falla ut är att likna vid ett lotto.

Om det du skrivit i din fråga hit är sant, behöver du knappast oroa dig för att du ska hamna i rättegång.

Hoppas du fått svar på din/dina frågor.

Lawline RådgivareRådgivare