Bevisbörda vid bestridande av faktura

Vem har bevisbördan vid bestridande av en faktura?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestridande av faktura

Om du har mottagit en felaktig faktura från ett företag eller privatperson så kan du bestrida denna. Jag rekommenderar att göra denna invändning skriftligen. I bestridandet ska du ange vilken faktura det gäller och ange grunden till invändningen såsom felaktigt belopp etc. Om företaget vänder sig till ett inkassobolag som skickar inkassokrav ska du bestrida kravet till inkassobolaget.

Vem har bevisbördan

Jag tolkar det som att du undrar vem som bär bördan att bevisa att fordringen gentemot dig finns. Enligt allmänna bevisregler (se ex. NJA 2009 s. 64) har den som kräver in pengarna bevisbördan för att en fordran existerar. Det är alltså upp till företaget att bevisa att du står i skuld till dem.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Melina PapadopoulosRådgivare