Betänketid vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag har en liten fundering kring äktenskapsskillnad. Jag har en väninna som är gift med en man sen 12 år. De har tre gemensamma minderåriga barn. Saken är den att min väninnas man inte är så snäll mot henne, jag har försökt att fråga henne hur hon har det men har inte fått några riktiga svar. Jag misstänker dock starkt att mannen misshandlar henne både psykiskt och fysiskt (men när jag är där är allt frid och fröjd). Min väninna har dock flertalet gånger gett "hintar" till mig att hon vill skiljas. Min fråga är nu om hon har rätt till en skilsmässa utan betänketid fast att barnen finns, på den grunden att han kan vara farlig för både henne och barnen efter att äktenskapsskillnaden lämnats in?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Är det bara en av makarna som vill skiljas kan det bara ske efter betänketid, se 5 kap 2 § äktenskapsbalken (ÄktB). Detta betyder emellertid inte att makarna måste bo tillsammans under betänketiden och personen i fråga kan alltså flytta ut under denna tid!
Hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare